Maurice Maeterlinck: Každodenní tragika
Esej proslulého vlámského dramatika a představitele symbolismu ze souboru Poklad pokorných. Účinkuje Jaroslav Someš. Premiéru poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
„Když jdu do divadla, připadá mi, že jsem se na několik hodin ocitl mezi svými předky, kteří měli o životě prostý a brutální pojem,“ stěžuje si nad inscenacemi veliké dramatické literatury vlámský spisovatel Maurice Maeterlinck, kterého známe jako hlavního představitele divadelního symbolismu a také autora slavné snové férie či pohádky Modrý pták.
Je každodenní tragika, která je o mnoho skutečnější, hlubší a v souladu s naší skutečnou bytostí než tragika velkých dobrodružství. Je snadné ji vycítit, ale je nesnadné si ji představit. Tady už nejde o jistý zápas bytosti s bytostí, o zápas přání s přáním, nebo o věčný boj vášně a povinnosti. Je třeba spíš ukázat to, co je úžasného v pouhém faktu žití.
Esej s názvem Každodenní tragika, psaná snad pod dojmem zhlédnutí inscenace dramatu Henrika Ibsena Stavitel Solness, jakoby směřovala k novému pojetí divadla své doby, hledání nové divadelnosti, která by věrněji postihla soudobý život. Stranou od velikých a krvavých dramat Shakespeara nebo antiky.
Nejnovější hry a četba
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.