Marta Ljubková: Zajímá mě divadlo, které dokáže vyhmátnout, co se děje ve společnosti

30. září 2019

„Václava Havla je důležité si připomínat také proto, že jako jeden z posledních politiků propojoval politiku s uměním,“ myslí si Marta Ljubková, vedoucí dramaturgyně činohry Národního divadla a taktéž ředitelka festivalu Pražské křižovatky, který se k odkazu někdejšího prezidenta hlásí. Do Vizitky ji v den zahájení akce pozvala Veronika Štefanová.

Kromě dramaturgie na Katedře alternativního a loutkového divadla na pražské DAMU vystudovala Marta Ljubková také bohemistiku a dlouho si myslela, že z ní bude jazyková vědkyně. Láska k literatuře a jazyku a schopnost dobře komunikovat se jí ale nakonec hodily i v oblasti, které se dnes věnuje naplno – dramaturgii.

Národní, nebo jenom divadlo?

Za sebou má spolupráci s řadou tuzemských divadelních scén, v současné době ovšem působí jako hlavní dramaturgyně činohry Národního divadla. Tedy instituce, která pracuje nejen s velkým prostorem a skvěle obsazeným ansámblem, ale také s geniem loci a obřími očekáváními.

Čtěte také



„Když jsem do Národního divadla nastupovala, naivně jsem si myslela, že kdybychom z názvu vypustili slovo národní, nic by se nestalo a navíc by se nám ulevilo,“ říká. „Jenomže dnes, v době sílícího populismu, jsou takto silné kulturní instituce něco, k čemu bychom se naopak měli přimknout,“ dodává s tím, že je důležité, aby instituce dokázaly svůj umělecký program plnit bez ohledu na politické bouře.

K této hodnotě odkazuje také festival Pražské křižovatky, který Ljubková v roli ředitelky vede a který zaštiťuje Nová scéna Národního divadla. Impulz k založení akce vzešel před třemi lety v roce nedožitých osmdesátin Václava Havla od někdejšího ředitele činohry Michala Dočekala. Ten chtěl Havlův odkaz připomenout prostřednictvím jeho her.

Inscenace vybrané pro letošní ročník se podle Marty Ljubkové aktivně vyjadřují ke světu, v němž žijeme, což byla podstata tvorby Václava Havla. „Právě toto divadlo mě zajímá. Divadlo, které umí v obecném měřítku vyhmátnout téma, které hýbe společností.“  

Letošním ročníkem prochází téma hlasu, naslouchání a hledání nových komunikačních kanálů. Kromě Jiřího Havelky, jenž v Praze spolu se Slovenským komorním divadlem z Martina uvede představení Zem Pamätá, tvoří kostru festivalu ženské autorky. Podle Marty Ljubkové je to ovšem spíš náhoda pramenící z dlouhodobého plánování divadelního festivalu – festivalu, o němž si z počátku myslela, že se bude prezentovat jako činoherní.

Čtěte také

„Když se pohybujete na zahraniční scéně, záhy zjistíte, že nic takového jako činoherní festival neexistuje. Světové festivaly svírá téma, nikoliv forma. Slovo je dnes zapojené i v tanci, stejně dobře funguje i pantomima,“ vysvětluje dramaturgyně, která má ráda inscenace, během nichž může polemizovat s daným interpretačním klíčem. „Je dobře, když divadlo člověka neutvrzuje v tom, co zná.“ 

Co přesně má divadelní dramaturgyně v náplni práce, co pro Martu Ljubkovou znamená slovo kontroverzní, proč jsou podle ní diskuze s diváky důležité a jak přemýšlí o titulech, které se v Národním divadle inscenují? Poslechněte si celou Vizitku.



Spustit audio