SERIÁL

Malé dějiny skandálního filmu

Malcolm McDowell ve filmu Stanleyho Kubricka Mechanický pomeranč (1971)

Cyklus filmového historika Vladimíra Hendricha se podrobněji věnuje celkem devíti filmům, které měly ve své době skandální pověst (a několik z nich ji má dodnes): některé jsou pozapomenuté (je ovšem otázkou, jestli právem), ale většina patří do zlatého fondu světové kinematografie, hlavní role v nich ztělesnili vynikající herci a vesměs jde o tak či onak průkopnická umělecká díla, která poctivým způsobem reagovala nejenom na svou dobu, ale předjímala i leckteré problémy současnosti. Smyslem jednotlivých pořadů je podat co nejvíce věcných informací ke genezi, k ohlasům a také k více nebo méně nadčasovým interpretacím těchto snímků.

Filmy švédského režiséra Vilgota Sjömana běžnému tuzemskému divákovi známé nejsou, ale „Mechanický pomeranč“ Stanleyho Kubricka vnímáme u nás již jako klasiku; v pořadu zazní také podrobnější srovnání slavné románové předlohy Anthonyho Burgesse a Kubrickovy filmové adaptace. Posluchač se dozví, jak na Kubrickův film reagoval samotný Burgess a jak Burgessův román v subtilních konotacích s filmovou adaptací hodnotil esejista Miloslav Žilina.

Pořad o Bertolucciho „Posledním tangu v Paříži“, které kritik Ugo Casiraghi nazval „zuřivým tangem sexu a smrti“, se zase mimo jiné podrobně věnuje u nás neznámé původní verzi scénáře. Dojde také na srovnání „Velké žranice“ Marca Ferreriho s neméně skandální, ale v naší distribuci dosud nepromítanou alegorií Dušana Makavejeva „Sweet Movie“.

V cyklu se dále setkáme například s analýzou podobenství „Salo aneb 120 dnů Sodomy“, které natočil jako svůj poslední film italský vizionář Pier Paolo Pasolini. V pořadu o Pasoliniho „Salu“ zazní také četné ukázky z neobyčejně podnětné pasoliniovské monografie Maurizia Viana, která u nás právě vyšla v nakladatelství Casablanca.

Seznámíme se také s charakterem love story předního japonského filmového režiséra Nagisy Ošimy „Korida lásky“, ze kterého při jeho české premiéře na Letní filmové škole 1993 v Uherském Hradišti znechuceně odcházeli i mnozí kritici, kteří se nemohli dívat na tu záplavu údajné „pornografie“; o pouhých šest let později se stala „Korida lásky“ jedním z nejnavštěvovanějších snímků u nás a spisovatel Pavel Kosatík ji označil za svůj největší filmový zážitek roku.

Závěr cyklu je věnován monumentálnímu televiznímu seriálu Rainera Wernera Fassbindera „Berlín, Alexandrovo náměstí“. Jde o adaptaci stejnojmenného románu Alfréda Döblina, který Fassbinder po celý svůj život miloval a který je sám o sobě mnohovrstevnatou koláží podob našeho světa a postavení jednoho obyčejného člověka uprostřed sociální mašinérie. Uslyšíme také podstatné části Fassbinderova vynikajícího a dodnes inspirativního eseje právě o této výjimečné Döblinově knize.

Fassbinder patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. V jeho snímcích se odráží znechucení z poválečného vývoje i vědomí silného morálního úpadku společnosti: ostatně právě onen politizující tón seriálu „Berlín, Alexandrovo náměstí“ neunesli ti, kdo po jeho televizní premiéře označovali dílo za skandální.

Připravil: Vladimír Hendrich

Spustit audio
autor: Vladimír Hendrich