Proč se odcházelo z Koridy lásky? Jaký byl první scénář Tanga v Paříži? Napoví Malé dějiny skandálního filmu

27. leden 2020

Mechanický pomeranč, Poslední tango v Paříži či Velká žranice mívaly pověst skandálních filmů. Dnes je řadíme mezi výborně obsazená průkopnická díla, která poctivým způsobem nejen reagovala na dobu, ale předjímala i problémy současnosti. Tyto a dalších šest snímků každý všední den od 17:30 v rámci cyklu Malé dějiny skandálního filmu do kontextu zasazuje filmový historik Vladimír Hendrich. Poslouchat můžete také on-line.

Snímky švédského režiséra Vilgota Sjömana, který své první filmařské zkušenosti získal při spolupráci s Ingmarem Bergmanem, běžnému tuzemskému divákovi známé nejsou, ale Mechanický pomeranč Stanleyho Kubricka už dnes řadíme mezi klasiku.

Potkal Kubrick Burgesse…

V pořadu Malé dějiny skandálního filmu zazní také podrobnější srovnání slavné románové předlohy Anthonyho Burgesse a Kubrickovy filmové adaptace. Posluchač se dozví, jak na Kubrickův film reagoval samotný Burgess a jak jeho román v souvislosti s filmovou adaptací hodnotil esejista Miloslav Žilina.

Pořad o Posledním tangu v Paříži od Bernarda Bertolucciho, které kritik Ugo Casiraghi nazval zuřivým tangem sexu a smrti, se zase mimo jiné podrobně věnuje u nás neznámé původní verzi scénáře. Dojde také na srovnání Velké žranice Marca Ferreriho s neméně skandální, ale v naší distribuci dosud nepromítanou alegorií Dušana Makavejeva Sweet Movie.

V cyklu se objeví i analýza podobenství snímku Salo aneb 120 dnů Sodomy, který natočil jako svůj poslední film italský vizionář Pier Paolo Pasolini. Pořad o Salu představí také četné ukázky z podnětné pasoliniovské monografie Maurizia Viana, která u nás vyšla v nakladatelství Casablanca.

Jeden díl věnuje Vladimír Hendrich love story předního japonského filmového režiséra Nagisy Ošimy Korida lásky, ze kterého při jeho české premiéře na Letní filmové škole 1993 v Uherském Hradišti znechuceně odcházeli také kritici, kteří se nemohli dívat na záplavu údajné pornografie. O šest let později se přitom Korida lásky stala jedním z nejnavštěvovanějších snímků u nás a spisovatel Pavel Kosatík ji označil za filmový zážitek roku.

Síla berlínského Alexandrova náměstí

Závěr cyklu se zaměří na monumentální televizní seriál Rainera Wernera Fassbindera Berlín, Alexandrovo náměstí. Jde o adaptaci stejnojmenného románu německého expresionistického spisovatele Alfreda Döblina, který Fassbinder miloval a který je mnohovrstevnatou koláží podob našeho světa a postavení člověka uprostřed sociální mašinérie. Uslyšíme také podstatné části Fassbinderova vynikajícího a dodnes inspirativního eseje právě o Döblinově knize.

Fassbinder patřil k nejosobitějším filmovým tvůrcům sedmdesátých let. V jeho snímcích se odráží znechucení z poválečného vývoje i vědomí silného morálního úpadku společnosti: ostatně právě politizující tón seriálu Berlín, Alexandrovo náměstí neunesli ti, kdo po jeho televizní premiéře označovali dílo za skandální.

Připravil: Vladimír Hendrich
Natočeno v roce 2018.

autoři: Vladimír Hendrich , Hana Slívová
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.