Lidé se mi tam nakonec připletli, říká Jiří Sopko o výstavě Bez lidí

11. září 2013

V Galerii GATE v Husově ulici 21 na Starém Městě v Praze byla včera v podvečer otevřena ve spolupráci s Galerií Gemma výstava obrazů, kreseb a několika plastik významného českého malíře, kreslíře grafika a sochaře Jiřího Sopka, profesora pražské Akademie výtvarných umění v Praze a člena výtvarné seskupení 12/15 Pozdě, ale přece...

Dnes už jedenasedmdesátiletý umělec patřil už na konci šedesátých let k významným představitelům české nové figurace a také pozdější "české grotesky", která po svém reagovala na absurditu normalizační doby.

Jiří Sopko se přírodou jen inspiruje, kreslí v ateliéru. V současné době ho fascinuje okolí chalupy v Lužických horách, nevylučuje ale, že se nevrátí např. k tématu "koupání", kterému se věnoval v 90. letech. "Původně jsem si myslel, že na obrazech budou jen krajiny bez lidí, proto ten název, ale lidé se mi tam nakonec připletli," říká Sopko. "Fascinuje mě ta atmosféra v krajině; jak člověk stárne, vrací se blíž k přírodě. A barva obrazů přichází sama...", dodává.

U příležitosti zahájení výstavy nazvané "Jiří Sopko: Bez lidí" byla v Galerii GATE rovněž pokřtěna kniha Vladislava Vančury "Rozmarné léto", která vyšla jako 47. svazek bibliofilské edice nakladatelství Aulos a pro kterou vytvořil dvanáct signovaných barevných linorytů právě Jiří Sopko.

"Přiznám se, že se mi do ilustrování této knihy vůbec nechtělo, po Čapkovi je to sebevražda... Nakonec mě ale přemluvili. Původně jsem chtěl udělat dřevořezy, ale neměl jsem k dispozici kvalitní dřevo, tak jsem z nouze zvolil linoryt. Ilustrací bylo víc, ale eliminovali jsme to tak, aby se do knížky vešly. Také jsem si při práci vzpomněl na Menzlovo Rozmarné léto, ale spíše na atmosféru toho filmu."

Výstavu obrazů, kreseb a plastik Jiřího Sopka nazvanou "Bez lidí" si můžete v Galerii GATE v Husově ulici 21 na Starém Městě v Praze prohlédnout do 17. listopadu.

Spustit audio