Léčivá moc divadla na festivalu Setkání/Encounter v Brně

Z inscenace She Only Came to Use the Telephone, Akademie dramatického umění v Záhřebu
Z inscenace She Only Came to Use the Telephone, Akademie dramatického umění v Záhřebu

Jedním ze zásadních divadelních festivalů, které se pravidelně pořádají v České republice, je bezesporu Setkání/Encounter pořádaný brněnskou divadelní fakultou Janáčkovy akademie múzických umění. Letos mezi 2. a 6. dubnem proběhl již dvacátý devátý ročník. Stejně jako každý rok jej organizovali studenti školy, primárně oboru divadelního manažerství. Jako motto festivalu letos zvolili: „Setkání léčí.“

Z inscenace Alice_(Ƨ), Academy of Performing Arts Baden-Wuerttemberg (ADK)

Vznik festivalu se datuje na rok 1991. Stalo se tak na počest obnoveného provozu Studia Marta. Za léta fungování se z Encounteru stala mezinárodní divadelní událost, jíž se účastní umělecké školy z celého světa. Právě různorodost národností a s ní spojená tematická různorodost festivalových představení jsou možnými důvody, proč si Encounter vybudoval svou pověst. V tomto smyslu se vyjádřil bývalý děkan i rektor JAMU profesor Václav Cejpek, který srovnal festivalové začátky se současností. „My jsme nikdy nesměřovali k nějaké tematizaci toho festivalu, to jsme nechtěli, protože to zbytečně omezuje,“ říká a připojuje poznatek ze své vlastní dramaturgické praxe, že styčné body se dají v teoretické rovině najít téměř u všech představení. Svazování nějakým jednotným tématem však není případ Encounteru.

Z inscenace Romulus the Great, University of Music and Performing Arts Gratz

Zbrzdit energii

Ročník, který předešel jubilejní třicátý, byl zajímavý také v tom, že po mnoha letech skončil ve funkci ředitele festivalu profesor Petr Oslzlý, současný rektor divadelní fakulty JAMU. Jeho místo zaujal režisér Michal Zetel, umělecký šéf Slováckého divadla v Uherském Hradišti, který Encounter zná rovněž jako absolvent JAMU. To je velice cenné zvláště v případě, kdy jde o studentský festival. „Festival neustále bobtná, přibývají nové aktivity, vše je dražší a rozsáhlejší. Za jeden ze svých úkolů považuji tuto energii brzdit. Udělat ten festival ne větší, ale lepší,“ odpověděl pak na otázku, s jakým cílem do své funkce vstupuje.

Z inscenace Accordance!, Vysoká škola múzických umění v Bratislavě

Jasný názor na současnou společnost

Patrně nejexotičtějším státem, jehož škola se zúčastnila hlavního programu, byly Filipíny. Mezi další účastníky patřili například studenti z ruské Jaroslavle nebo bratislavské VŠMÚ. Právě jejich představení Accordance!, jež se odehrálo v Huse na provázku, centru experimentálního divadla, by se dalo považovat za důkaz toho, že divadelní studenti mají svůj jasný názor na současnou společnost. Ruská škola pak předvedla variaci na Antona Pavloviče Čechova, kterou nazvala Čechov.Next. Jednalo se o kompilaci mnoha autorových textů.

Z inscenace Chekhov. Next., Yaroslavl State Theater

Kromě hlavního programu se konaly představení offprogramové části. Jednalo se o monodramata, koncerty, nebo třeba workshopy. Právě monodrama studentky fyzického divadla na JAMU Lucie Hrochové, která ztvárnila Giuliettu Masinu, manželku Federica Felliniho, ocenila studentka divadelní vědy Kristýna Staroštíková. „Představení bylo založeno na interaktivitě. Promítalo se na závěsy, které byly přetaženy přes scénu, a s tímto prvkem dokázala performerka celou dobu operovat. Reagovala na promítání a promítání reagovalo na ni.“ Rozhodně však nešlo o jediný, ať už tematicky, obsahově nebo formálně zajímavé představení. Encounter se nesl v rozmanitém tvůrčím duchu obdobně jako v minulých ročnících.

Z inscenace Disappearing Future, Lotyšská akademie kultury