Láska a peníze – recenze nové inscenace v Dlouhé
Hru britského autora Dennise Kellyho Láska a peníze uvedlo v české premiéře Divadlo v Dlouhé v pohostinské režii Jana Mikuláška.
Láska a peníze – dva nejsilnější motory, které hýbou světem. Ve vizi Dennise Kellyho jsou tyto dvě hodnoty nabízeny v postmoderně schizofrenní mozaice, v obraze světa, jehož trapnou tragédií je devalvace citů a blahobyt nabízený na dluh. Prchavé okamžiky štěstí jsou stejnou mírou spojeny s nevyslovitelností citů, i nutkavou potřebou uspokojovat materiální potřeby (v níž už není důležité vlastnění věcí, ale samotné nakupování).
Kelly si s těmito fenomény pohrává, a své hrdiny ukazuje jako oběti vlastní chtivosti (David dokoná manželčinu nepovedenou sebevraždu s vidinou zbavení se dluhu, rodiče při svém zármutku nad smrtí dcery ničí pomstychtivě vedlejší náhrobek, který zastínil její hrob). Stejně tak si autor pohrává s jazykem (text přeložila Lucie Kolouchová) a především formou. Každá epizoda funguje jako samostatná jednotka v jiném žánru a celý příběh je vyprávěn pozpátku. Jednotlivé dílky puzzle vztahových a dějových souvislostí mají jen mlhavé kontury (většina zůstane jen v náznacích).
Takový textový materiál je jako dělaný pro metodu práce režiséra Jana Mikuláška, jehož inscenace jsou charakteristické nadsázkou a nedořečeností situací, stejně jako vysoce stylizovanými portréty charakterů. Jsme tak vtaženi do světa, jehož postavy jsou nám zároveň odporné, ale současně i politováníhodné. Kellyho vidění skutečnosti lze přirovnat k představě hebkého plyšového medvídka, z něhož se po rozříznutí ostrým skalpelem vyvalí hromada svinstva. Jinými slovy – situace, které vypadají na první pohled standardně, po bližším pohledu odhalují množství traumat, ale i úchylek jednotlivců.
![Jan Meduna, Miloslav König a Klára Sedláčková - Oltová 02497009.gif](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles//public/images/02497009.gif?itok=N1jfRNlw)
Na počátku jsme konfrontováni se scénou (autorem je Marek Cpin), na jejímž pozadí se skví idealizované portréty protagonistů (ty na konci odkryjí svůj rub, kde spatříme tytéž lidi zoufalé a frustrované). V popředí „překáží“ řada porůznu naskládaných židlí. Na jedné z nich je šejdrem posazená obrovská LED obrazovka, na níž běží sladkobolný hit I will always love you v interpretaci Dolly Parton (jen pro zajímavost – klip na youtube zhlédlo na 9 milionů lidí!). Je to pro diváka jen malá nápověda tématu – pregnantní symbolika lásky a peněz, sentimentální cit a tvrdá komerce v jednom neoddělitelném chumlu.
Na scénu vstupují protagonisté, které mimoděk konfrontujeme s jejich naddimenzovanými portréty. To, že se děj bude odehrávat pozpátku, odhalíme až po chvíli. Atmosféru představení charakterizuje nejistota, tápání, snaha zachytit nezachytitelné. Tak se nejprve z nezávazného emailového flirtu Davida (Miloslav König) a jeho náhodné milenky Sandrine (Magdalena Zimová) dozvídáme o smrti Davidovy ženy Jess (Helena Dvořáková). Poté se na chvíli zastavíme u Jessiných rodičů (Jan Vondráček a Marie Turková), kterým opravdový smutek ze smrti dcery zastíní pomsta majiteli vedlejšího náhrobku. Jsme svědky Davidova ponížení, když žádá o práci v podniku zhrzené milenky Val (Klára Sedláčková), až nakonec dojdeme k jediné šťastné chvíli, něžného sblížení Davida a Jess.
![Miloslav König 02497011.gif](https://vltava.rozhlas.cz/sites/default/files/styles//public/images/02497011.gif?itok=v0pVlXUf)
Příběh neustále balancuje mezi touhou po obyčejných citech a zároveň po materiálním blahobytu, který ničí vztahy i lidi. Autor jako by byl posedlý myšlenkou prozkoumat témata nutkavého jednání, které nutí lidi dělat iracionální věci, což nejlépe ilustruje vložený absurdní dialog mezi mužem posedlým sexem a fetišismem (Miroslav Hanuš) a dívkou (Magdalena Zimová), úmyslně ničící věci, které jí nepatří.
Z každé jednotlivé epizody dýchá zvláštní napětí, vytvářené až vykrouceně stylizovanými postavami, jež jsou kombinací společenských masek a vnitřního pocitového světa. Intelektuál David má v sobě hnus, nechuť ze sebe samého, z bezmoci se škodolibě pošklebuje světu i sám sobě. Jess, drsná a citlivá žena z nižší společenské třídy je přesnou diagnózou typu lidí, kteří nevědomky spadnou po pasti blahobytu na dluh. Val je hysterka, která neúspěch v lásce proměňuje v manipulaci se svým okolím.
Stejně výrazné, ambivalentní charaktery vytvořili i další, takže představení je zvláštním zážitkem, v němž stejnou měrou zaujmou jak jednotlivé herecké výkony, tak i originální scénický tvar, který se dotýká bolavých okamžiků života společnosti, i každého z nás.