Kubánské rytmy z Paříže i šanson z Alžíru: Hudební fúze napříč kontinenty
Jak zní spojení etiopského jazzu s australským funkem, marocké loutny oud se skandinávskou jazzovou rytmikou nebo tradičních arabských písní s francouzským šansonem?
V ArtCafé nás čeká skupina Magic Spirit Quartet, kterou tvoří marocký hráč na loutnu oud Majid Bekkas a tři skandinávští hudebníci – Švédsko reprezentují trumpetista Goran Kajfeš a klávesista Jesper Nordenström a sestavu doplňuje dánský bubeník Stefan Pasborg. Jejich tvorba čerpá inspiraci zejména ze severoafrické lidová hudby Gnawa, jejíž melodie nechávají ožít v jiných kontextech a posouvají je směrem k jazzu, funku a groovu.
Nesrine Belmokh
„Hudba je můj exorcismus,“ zpívá francouzsko-alžírská zpěvačka a violoncellistka Nesrine Belmokh, pro kterou je prý hudba způsob, jak ze sebe dostávat zlé myšlenky nebo jak sama říká, zlé démony.
Nutno dodat, že její uhrančivý projev na pódiu občas skutečně působí, jako nějaké tajemné zaříkávání. Hudba jejího tria NES se pohybuje na pomezí tradiční arabské hudby, world music, jazzu, soulu a popu. V ArtCafé uslyšíme úryvek z koncertu v berlínské filharmonii, kde s nimi vystoupil také vietnamský kytarista Nguyên Lê.
Ana Carla Maza
Kubánská zpěvačka a violoncellistka Ana Carla Maza má ve svých 24 letech na kontě spolupráce s množstvím hudebních ansámblů z oblasti klasiky, jazzu i popu. Ke kubánským kořenům se obrací na svém druhém sólovém albu La Flor, akustické nahrávce, která navzdory instrumentačně a zvukově prostšímu střihu vyniká silou výrazu a intimitou sdělení.
Charismatickým hlasem podané převážně autorské písně mohou svým zvukem vzdáleně připomenout tvorbu o deset let starší haitské zpěvačky a violoncellistky Leyly McCally. Ta je ale ve své tvorbě mnohem ostřeji vyhraněná, aktivistická a společenskokritická. Tuto notu zatím u Any Carly Mazy nenajdeme, album je spíše milou vzpomínkou na dětství a působí jako příjemné spočinutí uprostřed nejistých časů. Ana Carla Maza by měla v říjnu vstoupit v Budapešti na přehlídce Womex.
Mulatu Astatke & Black Jesus Experience
Čtvrtou a poslední deskou bude novinka legendy etiopského jazzu, vibrafonisty Mulatu Astatkeho. Na nahrávce To Know Without Knowing se spojil se s osmičlennou melbournskou kapelou Black Jesus Experience a výsledkem je chytlavá směs etiopských melodií a jazzu, hip-hopu a funku.
Kdo by čekal zábavné, nekonfliktní CD k tanci, ten bude překvapen. I když písně k tanci často vybízejí, jejich sdělení je často mrazivé a znepokojující. Zaznívá zde třeba ostrá kritika postkolonialismu a nespravedlností napáchaných vůči původním obyvatelům Austrálie.
Související
-
Soundtracky ke sci-fi aneb Hudební let od Ikarie přes Divokou planetu a Návštěvníky po Machinarium
Poslechněte si soundtracky k českým sci-fi filmům, seriálům a počítačovým hrám. Čeká vás pořad plný syntezátorů, elektronických efektů a příběhů z jiných galaxií.
-
Elektrizující fúze, album jako feministický manifest i hudební deník z karantény.
Music ArtCafé Elišky Vidomus přináší výběr z nových alb. Čeká vás hudba stylově těžko uchopitelná, trochu jazzová, ale sympaticky vybočující z žánrových mantinelů.
-
Nenechat si nic nikým diktovat. Vokální akrobacie Fatoumaty Diawary a Andrease Schaerera
Fatoumata Diawara a Andreas Schaerer. Výrazní představitelé evropské vokální scény. Oba spojuje netradiční práce s hlasem, vzpírání se konvencím a otevřenost experimentům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.