Nenechat si nic nikým diktovat. Vokální akrobacie Fatoumaty Diawary a Andrease Schaerera

31. květen 2020

Fatoumata Diawara a Andreas Schaerer. Dva výrazní představitelé evropské vokální scény. Oba spojuje netradiční práce s hlasem, vzpírání se konvencím, otevřenost experimentům a různým hudebním fúzím.

V pořadu nejprve uslyšíme záznam loňského koncertu zpěvačky a kytaristky Fatoumaty Diawary, která pochází z Mali, ale už osmnáct let působí ve Francii. Její plánovaný koncert na festivalu Colours of Ostrava se vzhledem k aktuální situaci letos bohužel neuskuteční.

Očekávat lze nejen divokou taneční jízdu v rytmu afrobeatu, ale také edukativní a apelativní rozměr: zpěvaččiny dlouhé energické promluvy doprovázené kapelou svou naléhavostí a expresivitou připomínají kázání, gradují společně s hudbou a nesou různá poselství – Diawara se obrací k mladé generaci Malijců, které vyzývá, aby ukázali světu i pozitivní stránky Afriky, nabádá k ukončení válečných konfliktů na svém rodném kontinentě nebo připomíná hudební osobnosti, které ji silně ovlivnily, jako třeba Ninu Simone nebo Félu Kutiho.

Fatoumata Diawara se za svůj život dokázala vzepřít mnoha konvencím. Nejprve to byly tradice rodného Mali, kde je neprovdaná dívka pokládána za nesvéprávnou a kde by se nikdy nemohla jako hudebnice realizovat, a později to byly stereotypy a nejrůznější tlaky hudebního průmyslu. Vždy usilovala o to stát se nezávislou a nenechat si nic nikým diktovat. Právě téma emancipace a oslava silných žen se silně promítá i do její tvorby, jak uslyšíme během záznamu loňského mnichovského koncertu. Zde spolu s Diawarou vystoupili kytarista Yacouba Koné, klávesista Arecio Smith, baskytarista Seiko Bah a perkusista Jean Baptiste Gbadoe.

„Vždy jsem snil o tom, že budu hlas používat nejen ke zpívání melodií. Chtěl jsem imitovat různé věci a prostředí. Hlas byla moje hračka. Zatímco jiné děti jezdily na kolech, já jsem si hrál se svým hlasem,“ říká švýcarský zpěvák a performer Andreas Schaerer, jehož koncert s kapelou A Novel of Anomaly nás čeká ve druhé části pořadu. Schaererův originální hlasový projev se dá jen těžko žánrově uchopit. Definice „jazzový scat, beatbox a rap“ je pro jeho strhující performance a vokální akrobacie zcela nedostačující. Důležitou ingrediencí jeho tvorby je také humor a schopnost spojovat zdánlivě neslučitelné hudební světy.  Vyluzuje často zvuky stojící mimo jakékoli hudební kategorie.

Dětství prožil na jihu Švýcarska v kantonu Valais. S hudebními experimenty začínal ve velmi raném věku, kdy nahrával na kazetový přehrávač skladby jako třeba „Duo pro šicí stroj a harmoniku“. Následovaly první koncertní zkušenosti s punkovou kapelou Hector Lives, kde hrál na kytaru. Nutno říct, že stopy punkové estetiky a psychedelie jsou v jeho tvorbě slyšitelné dodnes.  Vystudoval zpěv na bernské univerzitě a začal působit v celé řadě hudebních projektů – třeba v sextetu Hildegard Lernt Fliegen nebo v kvartetu Out Of Land.

Záznam loňského koncertu A Novel of Anomaly byl pořízen na švýcarském festivalu Cully Jazz, kde Andreas Schaerer vystoupil společně s kytaristou Kalle Kalimou, akordeonistou Lucianem Biondinim a bubeníkem Lucasem Nigglim.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.