Kontakty z praxe v zahraničí pro mě byly cennější než studium na vysoké škole, říká sklářský výtvarník Lukáš Jabůrek
Jeho sklářskými vzory jsou František Vízner a René Roubíček, dobré nápady k němu přicházejí, když sedí v autě, a z českých kapel má nejraději skupinu Tata Bojs. S jejím bubeníkem a zpěvákem Milanem Caisem, vystudovaným sochařem, se také už sešel nad prací. Sklářský výtvarník, designér a brusič skla Lukáš Jabůrek (37), jenž donedávna působil ve sklárně Moser, mluvil s Hanou Slívovou také o tom, proč – když jde o skleničky – nestojí gastro průmysl o designové experimenty.
Když se loni na jaře ve snaze zabránit pandemii koronaviru zavřely obchody i hranice, Lukáš Jabůrek nesložil ruce do klína. Ponořil se do svého adresáře a začal shánět nové potenciální klienty.
K tomu se rozhodl investovat do on-line prostředí. „Udělal jsem platformu na bázi e-shopu, což bylo skvělé rozhodnutí. Investice se mi hned na podzim vrátila. Konec roku byl tak neskutečný, že ho nakonec hodnotím jako velmi úspěšný,” popsal ve Vizitce svůj způsob boje se situací, která ho odřízla od světových prodejních galerií, obchodů i individuálních kupců jím vyráběného skla. Současnou situaci pak vnímá jako prostor pro novou tvorbu. „Teď je dobrá doba na inovování kolekcí a přemýšlení o tom, co bude, až se otevřou obchody. Připravuji prezentace, posílám klientům nové kolekce, nové návrhy, i teď trávím spoustu času v autě, protože se s těmi klienty potřebuju vidět.”
Sehnat sklárně zakázky
Jméno Lukáše Jabůrka je úzce spjaté s karlovarskou sklárnou Moser, kde na různých pozicích strávil celkem jedenáct let, z toho šest v roli uměleckého ředitele. Na pozici, ve které měl za úkol podnik po ekonomické krizi v roce 2008 stabilizovat, omladit jeho image a dodat mu punc značky dbající na kvalitní řemeslo, nastoupil v roce 2013.
„Byla ta pro mě nová zkušenost, byl jsem zodpovědný za vývoj, ale měl jsem taky na starosti zaměstnance studia. Musel jsem sklárně zajistit dostatek zakázek, vymyslet kolekce, které se budou prodávat, protože ukazatelem úspěšnosti je právě prodej. Nešlo o žádné hraní si s designem, dělání revolučních uměleckých děl a zkoušení revolučních technologií,” říká zcela pragmaticky.
Odmítá přitom, že orientace na zisk je přízemní záležitost. „Ve výsledku jde pokaždé hlavně o zaplacení složenek. Nikdo přeci nechce oprašovat neprodané kolekce v poličce.” Mimochodem, sázka na Lukáše Jabůrka Moseru vyšla. Když v roce 2013 získal za svou masivní vázu Hruška Cenu veřejnosti v rámci Czech Grand Design, stal se z toho kousku skla nejprodávanější moserovský artefakt.
Lukáš Jabůrek je absolventem Vyšší odborné školy sklářské a střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Novém Boru. Vysokoškolské studium skla na UMPRUM zvažoval, před nejistým výsledkem u přijímaček dal však nakonec přednost pracovním pobytům ve Francii a Nizozemí. V tamních sklárnách získal kontakty, které se mu po nástupu do sklárny Moser velice hodily. „Znal jsem pak v těch sklárnách konkrétní lidi. Potkávali jsme se na veletrzích v Paříži či Milánu, tento druh kontaktů pro mě byl daleko přínosnější, než kdybych studoval na UMPRUM,” rekapituluje.
Ačkoliv Jabůrek tráví hodně času nad promýšlením a skicováním jednotlivých kolekcí, nejvíc ze všeho se cítí být tím, co vystudoval – brusičem. „Řemeslo ctím ze všeho nejvíc, od něj se všechno odvíjí. Snažím se ho vnést do každého kusu, který vyrobím. Hladké věci bez dekorů pro mě nejsou charakteristické.”
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka