Když se nehýbu, jsem nervózní a nepříjemná, říká tanečnice Veronika Knytlová. On-line kurzy tance ji dovedly k živému představení

24. leden 2022

První představení, ve kterém Veronika Knytlová nemusela řešit žádné technické „parametry“ tance, se jmenovalo Průzor hrdlem a vzniklo před dvaceti lety ve spolupráci s Terezou Ondrovou. „Trvalo asi patnáct minut, neměly jsme žádnou myšlenku, prostě jsme jen za sebe dávaly pohyby. Slezla jsem pak z jeviště a byla úplně v rauši. Bylo to prostě boží,“ vzpomíná Veronika Knytlová. O své další taneční, choreografické, ale i pedagogické dráze mluvila ve Vizitce s Markétou Kaňkovou.

Tatínek Veroniky Knytlové je architekt, což předznamenalo i Veroničin přístup k vnímání prostoru i materiálů, které nás obklopují. Taneční vzdělání sice získala v Tanečním centru Praha, studovala taky pedagogickou fakultu a doktorát si nyní dělá na HAMU na Katedře nonverbálního divadla, za sebou má ale také započaté studium architektury. „Měli jsme tam i modelování, užívala jsem si, že mohu hmotu modelovat jako tělo,“ vzpomíná na momenty, které ji mentálně i vizuálně propojily zdánlivě nesouvisející obory, jakými je architektura a tanec.

VerTeDance / Beata Hlavenková / Jiří Havelka: Flow

K prostoru se ráda vztahuje dodnes: pracovala s ním v „geometrickém“ tanečním představení Kruh, jejž připravila se svou dlouholetou spolupracovnicí z uskupení VerTeDance Terezou Ondrovou, ale i v Garsonkách, což je příběh o rutině, na kterém spolupracovala s režisérem Jiřím Havelkou. Ve Vizitce mluvila také o tom, že právě scénografie by pro ni bývala mohla být tím pravým oborem spojujícím vlohy pro estetické cítění, touhu pracovat s emocemi a zároveň promýšlet materiály a konstrukce.

Poznat se lépe s jógou

Tanci se Veronika Knytlová věnuje přes třicet let. S úspěšnou skupinou VerTeDance, kterou spoluzaložila v roce 2004, vytvořila přes dvacet projektů, spolupracovala také s mnoha zahraničními umělci a za svou práci získala několik prestižních cen. Nejen tanec, ale sport obecně vnímá jako nedílnou součást sebe sama. „Když se nehýbu, jsem nepříjemná, nervózní a neukotvená,“ usmívá se. Nejde přitom jen o vydatnou fyzickou aktivitu, v posledních šesti letech si oblíbila jógu, díky které ještě o trochu lépe poznává své tělo.

Čtěte také

V rozhovoru se vrátila k momentu, kdy publikum radostným potleskem ocenilo její první choreografii, zmínila ale taky zmar a skepsi, které se jí zmocní, když se její práce nesetkává s pochopením kritiky či zájmem diváků. Popsala taky, jak si během pandemie koronaviru oblíbila on-line výuku tance. „Každý žák měl počítač s kamerou. Hodinu jsem jim dávala instrukce a oni jen poslouchali můj hlas. Na základě těchto instrukcí se hýbali. Byla to jedna dlouhá flow, to, jak tančili, bylo velmi nápadité a intimní, protože kolem sebe měli svůj byt.“ Na základě této zkušenosti loni v září připravila interaktivní taneční představení Možnosti spříznění, ve kterém se stírají rozdíly mezi publikem a tanečníky. Návštěvníci mohou buď „koukat do kuchyně“ a přes sluchátka poslouchat instrukce, anebo se jen dívat kolem sebe a sledovat dění v sále.

Spustit audio

Související