Kdy se péče o prostředí stává pouhým vyzdobováním
Snahu dělat prostředí okolo nás hezčím obvykle považujeme za jednoznačně pozitivní. Lze ji ale vidět i z druhé strany.
Nedávno se v kinech začal promítat film Zóna zájmu. Je o koncentračním táboře Osvětim, který ale sledujeme jen skrze život rodiny jeho vrchního velitele. Vidíme scény, kdy dítě voní ke květině, matka pečuje o zahradu, rodina se schází ve vkusném interiéru architektonicky kvalitní vily. Idyla. Kromě drobnosti – odehrává se těsně za zdí tábora.
Film samozřejmě obsahuje především alegorie na téma zavírání očí nad tím, co je za jakoukoliv zdí, týkající se v obecné rovině více nebo méně i nás.
Mne ale přinutil přemýšlet ještě nad jednou znepokojivou otázkou: Jak je možné, že ono opečované, hezké prostředí, a stejně tak ony kultivované činnosti v něm, vypadají a fungují stejně, jako ty v našich životech a přitom jsou ve službách absolutního zla? A kdy nás vyzdobování resp. zkrášlování, přivádí k podstatě věcí a prostředí, a kdy nás od nich odvádí? Tedy – kdy se péče o prostředí stává vyzdobováním, jehož účelem je například překrývání pravdivé reality? Ve filmu je klíčová scéna, v níž Rudolf Höss, velitel tábora, vydává předpis pro příslušníky SS, o zákazu poškozování keřů šeříků. A když zdůrazňuje mimořádný význam šeříků, používá pojem Ausschmückung, který znamená vyzdobování, přesněji vyšperkování, ale v pejorativní rovině.
Ve filmu je vyzdobování samozřejmě jednoznačně odváděním od reality (nikoli reality rodiny samotné – tu zobrazuje pravdivě, protože opravdu chtěli ten přepych za každou cenu), ale pravdy a komplexnosti reality.
Řadu příkladů ale najdeme i v civilnějších současných situacích. Namátkou z měst jako třeba Neapol, která jsou velmi zanedbaná, ale uprostřed největšího rozkladu vidíme výzdoby, většinou náboženské – třpytivé, opečované oltáříky, obrázky, vitrínky.
To jsou ale snadné příklady. Složitější jsou ty, kdy své okolí přezdobujeme prostě proto, abychom se cítili lépe, protože realita našeho života je ve své syrové podobě na nás příliš těžká. Které nejde tak snadno soudit – spíše je potřeba jim rozumět.
A když bychom na druhé straně hledali příklady, kdy nás vyzdobování přivádí k podstatě věcí, a stává se tak už skutečnou krásou?
Teoretik Dalibor Veselý mluví o ornamentu, fungujícím jako můstek k podstatě budovy. Který přináší malý detail, pomáhající nám vidět větší rozměr podstaty budovy, jež bychom jinak neviděli.
Osobně si myslím, že význam čisté krásy je v pravdivosti a elementárnosti.
Dům krásný pouhým tvarem prostoru, samotným materiálem, poskytnutím příležitosti pro přirozené světlo, ukázáním půvabu stárnutí, reprezentací své funkce nebo chytré konstrukce.
Možná se tedy zkusme občas ptát, každý za sebe, nad konkrétní věcí - proč si ji pořizujeme? Stejně tak nad podobou domu – co je tady navíc – a je to jen snaha o vyzdobení?
A když si poctivě odpovíme, že ano, že máme potřebu jen něco přelakovat, tak se zkusme ptát: Co je tím, co chceme překrýt? A proč?
Související
-
Forenzní architektura. Jak využít architektonické know how nad rámec pouhého stavění domů
Dělat architekturu není jen o stavění domů. Architektura je násobně širší disciplína a absolventi architektonických škol jsou vybaveni velmi komplexním množstvím znalostí.
-
Společnost opravy. Prostředí bychom měli raději opravovat, než stavět nové
V berlínské Akademie der Künste proběhla nedávno výstava The Great Repair. Teorie velké opravy nabízí nové paradigma a používá širší pojem společnost opravy.
-
Banalita zla dotažená do konce. Zóna zájmu by si zasloužila alespoň jednoho Oscara
Dá se ještě na holocaust a hrůzy druhé světové války podívat po filmové stránce nově? Režisér Johnathan Glazer se o to pokusil.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.