Kdy pedagog studentem třese, aby podal lepší výkon, a kdy už se po něm veze? Někdy je to těžké rozeznat, říká Jan Hřebejk

8. září 2022

Po šest let starém filmu Učitelka se režisér Jan Hřebejk vrací ke zpracování látky z prostředí školy. Čtyřdílný krimi seriál Pozadí událostí se odehrává na olomoucké univerzitě, hraje v něm řada neherců a zkouší tematizovat aktuální problematiku rovnosti a jinakosti. „Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák v náhledu na postavy i na sebe sama,“ řekl Jan Hřebejk ve Vizitce Ondřeji Cihlářovi.

Nová série Pozadí událostí, vycházející z námětu olomouckého vysokoškolského pedagoga, odborníka na literární detektivní žánr a spoluautora série Detektivové od Nejsvětější Trojice Michala Sýkory, opět kombinuje hanácké reálie, kriminální zápletku a dialogy založené v řadě situací na improvizaci.

Tentokrát jsou hlavním tématem partnerské vztahy a současné otázky moci, postavení žen a menšin. Režisér Jan Hřebejk říká, že nad formou přemýšlel v intencích svých oblíbených snímků Woodyho Allena Match Point – Hra osudu a Zločiny a poklesky. „Detektivní zápletka Allenovi vždycky pomáhala vyprávět o lidech. Ve spod tepe napětí, na to jsou navlečené charaktery. I v Pozadí událostí byla detektivka jen záminkou pro psychologický příběh rodiny, školy, policistů,“ vysvětluje Hřebejk. „Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák v náhledu na postavy i na sebe sama.“

Paměti herců jsou plné ponižujících situací

Vztah pedagoga se studentkou, lesbický pár, který čeká dítě, žena, která vede vyšetřování vraždy namísto mužského kolegy, soustavně podváděná a ponižovaná manželka – vysokoškolská pedagožka či touha matky – výtvarnice naplnit své ambice; to jsou klíčové motivy, pomocí kterých autoři série zkouší více či méně schematicky tematizovat (a odlehčovat) problematiku současné doby. Protože má trojice Hřebejk – Sýkora - scenárista Petr Jarchovský pedagogickou praxi, mluvil host vltavské Vizitky s Ondřejem Cihlářem zejména o jedné ze seriálových linek – bezpečném prostoru vysokých škol, potažmo o výzvě Nemusíš to vydržet.

Pozadí událostí. Minisérie Jana Hřebejka o partnerských vztazích, skandálním románu a vraždě na univerzitě, Jiří Havelka a Petra Hřebíčková

„Bavil jsem se o tom s Jiřím Havelkou, který hraje v seriálu jednu z hlavních rolí, a ten řekl, že by si učitelé a studenti neměli po osmé hodině večer telefonovat,“ podotýká. Hranice mezi ponižováním a zdravou motivací je ovšem podle Hřebejka velmi tenká a nedá se zobecnit. „Podstata uměleckých profesí je, že vás někdo ponižuje celý život. A někdy to dělají i kolegové, které máte rádi. Nedávno jsem se potkal s dívkou, neherečkou, se kterou jsem před lety točil reklamu. Já na to natáčení vzpomínal rád, ona mi ale řekla, že to pro ni bylo příšerné; prý jsem jí neustále říkal, že chci vidět zoubky. Já ji v podstatě ponižoval, byl jsem hulvát, aniž bych to tak chtěl a uvědomoval si to,“ vzpomíná. „Někdy je zkrátka ve škole těžké rozeznat, kdy učitel studenty třese proto, aby je donutil k lepšímu výkonu, a kdy už se po nich veze. Vezměte si třeba skvělou, vzdělanou Věru Chytilovou. Aby zatřásla šuplíky herců, říkala jim neskutečné věci. A ty ranily i zavedeného herce, natož mlaďochy. Někomu takový přístup pomůže, někoho může zazdít. Takový je ale celý život, i paměti herců jsou takových ponižujících situací plné.“ 

Jak autoři Pozadí událostí došli k obsazení hudebníků Katarzie, Ventolina a Petra Ostrouchova? Na jaká divadelní představení chodí rád do divadla a jak hodnotí rozhodnutí HBO netočit v České republice původní obsah? I o tom mluvil Jan Hřebejk ve Vizitce.

Související