Kdy pedagog studentem třese, aby podal lepší výkon, a kdy už se po něm veze? Někdy je to těžké rozeznat, říká Jan Hřebejk
Po šest let starém filmu Učitelka se režisér Jan Hřebejk vrací ke zpracování látky z prostředí školy. Čtyřdílný krimi seriál Pozadí událostí se odehrává na olomoucké univerzitě, hraje v něm řada neherců a zkouší tematizovat aktuální problematiku rovnosti a jinakosti. „Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák v náhledu na postavy i na sebe sama,“ řekl Jan Hřebejk ve Vizitce Ondřeji Cihlářovi.
Nová série Pozadí událostí, vycházející z námětu olomouckého vysokoškolského pedagoga, odborníka na literární detektivní žánr a spoluautora série Detektivové od Nejsvětější Trojice Michala Sýkory, opět kombinuje hanácké reálie, kriminální zápletku a dialogy založené v řadě situací na improvizaci.
Tentokrát jsou hlavním tématem partnerské vztahy a současné otázky moci, postavení žen a menšin. Režisér Jan Hřebejk říká, že nad formou přemýšlel v intencích svých oblíbených snímků Woodyho Allena Match Point – Hra osudu a Zločiny a poklesky. „Detektivní zápletka Allenovi vždycky pomáhala vyprávět o lidech. Ve spod tepe napětí, na to jsou navlečené charaktery. I v Pozadí událostí byla detektivka jen záminkou pro psychologický příběh rodiny, školy, policistů,“ vysvětluje Hřebejk. „Kdo spáchal zločin, není podstatné. Podstatné je, k čemu dospěje divák v náhledu na postavy i na sebe sama.“
Paměti herců jsou plné ponižujících situací
Vztah pedagoga se studentkou, lesbický pár, který čeká dítě, žena, která vede vyšetřování vraždy namísto mužského kolegy, soustavně podváděná a ponižovaná manželka – vysokoškolská pedagožka či touha matky – výtvarnice naplnit své ambice; to jsou klíčové motivy, pomocí kterých autoři série zkouší více či méně schematicky tematizovat (a odlehčovat) problematiku současné doby. Protože má trojice Hřebejk – Sýkora - scenárista Petr Jarchovský pedagogickou praxi, mluvil host vltavské Vizitky s Ondřejem Cihlářem zejména o jedné ze seriálových linek – bezpečném prostoru vysokých škol, potažmo o výzvě Nemusíš to vydržet.
„Bavil jsem se o tom s Jiřím Havelkou, který hraje v seriálu jednu z hlavních rolí, a ten řekl, že by si učitelé a studenti neměli po osmé hodině večer telefonovat,“ podotýká. Hranice mezi ponižováním a zdravou motivací je ovšem podle Hřebejka velmi tenká a nedá se zobecnit. „Podstata uměleckých profesí je, že vás někdo ponižuje celý život. A někdy to dělají i kolegové, které máte rádi. Nedávno jsem se potkal s dívkou, neherečkou, se kterou jsem před lety točil reklamu. Já na to natáčení vzpomínal rád, ona mi ale řekla, že to pro ni bylo příšerné; prý jsem jí neustále říkal, že chci vidět zoubky. Já ji v podstatě ponižoval, byl jsem hulvát, aniž bych to tak chtěl a uvědomoval si to,“ vzpomíná. „Někdy je zkrátka ve škole těžké rozeznat, kdy učitel studenty třese proto, aby je donutil k lepšímu výkonu, a kdy už se po nich veze. Vezměte si třeba skvělou, vzdělanou Věru Chytilovou. Aby zatřásla šuplíky herců, říkala jim neskutečné věci. A ty ranily i zavedeného herce, natož mlaďochy. Někomu takový přístup pomůže, někoho může zazdít. Takový je ale celý život, i paměti herců jsou takových ponižujících situací plné.“
Jak autoři Pozadí událostí došli k obsazení hudebníků Katarzie, Ventolina a Petra Ostrouchova? Na jaká divadelní představení chodí rád do divadla a jak hodnotí rozhodnutí HBO netočit v České republice původní obsah? I o tom mluvil Jan Hřebejk ve Vizitce.
Související
-
Jiří Havelka: Improvizace mi udržuje krevní puls, díky ní jsem jako na jehlách
„Někdy mám problém studentům vysvětlit, že improvizovat neznamená dělat cokoliv. Že improvizace je ochota přistoupit na nejistotu...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.