Každý den odvahu. Malíř Tomáš Císařovský vystavuje v Alšově jihočeské galerii

28. červenec 2020

V Alšově jihočeské galerii v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou je až do 4. října výstava reflektující třicet let tvorby jednoho z klíčových představitelů české postmoderny. Tomáš Císařovský se od konce 80. let věnuje lidské figuře a jako jeden z mála také rehabilitaci portrétu. V jeho malířském rejstříku nechybí ani krajina. V posledních letech rozvíjí techniku akvarelu. Svou aktuální výstavu nazval Každý den odvahu.

Podle kurátora jihočeské výstavy Martina Dostála autor zaujme excelentní prací s barvou, bravurním používáním techniky akvarelu. Spolu s malířem prožije divák nejen vzrušení z kontaktu s klasickou olejovou technikou malovanými obrazy, ale také řadu událostí z nedávné historie, zamyslí se nad smyslem či nesmyslem existence.

Tomáš Císařovský, z výstavy Každý den odvahu

Tomáš Císařovský pracuje již dlouhá léta v cyklech. Obrazy jsou v rámci jednoho cyklu propojeny nosným tématem – utkvělou představou, která není úplně zřetelná, malováním se prokousává k odpovědím. Téma se tak nevyčerpá na jednom díle, ale pokryje celý soubor obrazů. Pro výstavu Každý den odvahu vybíral ze všech svých doposud uzavřených malířských cyklů, nejstarší pochází z roku 1988. Nejnovější soubor obrazů nese název Úmysl a trochu náhoda a zabývá se životem Václava Havla.

Mezi klasickými portréty najdeme také malby české přírody či výjevy z výletů do exotických krajin. „Po krajině čím dál víc toužím. Já jsem na jaře v přírodě nebyl strašně dlouho. Letos jsem se každý den snažil bedlivě pozorovat, co se děje na každém keři, co se děje na stromě, na louce... a nevycházel jsem z údivu. Léta před tím jsem nevnímal, jak je to strašně rychlý, intenzivní, nezlomný ten proces přírody. Kdybych mohl, tak se už na všechny figury vykašlu a maluju jen přírodu.“ říká v rozhovoru pro Mozaiku Tomáš Císařovský.

Spustit audio