Každá diplomová práce ať napadá své vzory, jinak se věda nikam nepohne, říká Petr Bilík, filmový historik a proděkan Univerzity Palackého
Světýlka od Beaty Parkanové. Právě vznikající film, který měl host vltavské Vizitky Petr Bilík coby člen rady Státního fondu kinematografie možnost vidět, prý jednou vyhraje ceny na evropských festivalech. „Je radikální. A Beata je geniální scenáristka i režisérka,“ míní. Jací jsou Bilíkovi studenti na Univerzitě Palackého? Kam posouvají nápady, které se spolužáky v 90. letech uvedl v život? Proč vždycky toužil seznámit se s lidmi, o nichž psal? Ptal se Michal Bureš.
Když se jako ke kultuře náchylný člověk narodíte nedaleko Uherského Hradiště, cesty vás s velkou pravděpodobností zavedou na Letní filmovou školu. Stejný osud potkal Petra Bilíka. Na festivalu od mládí pomáhal, dlouho ale netušil, že se filmově-teoretický obor dá studovat. Nakonec zodpovědně objel všechna univerzitní města a rozhodl se, že svou studentskou a záhy i pedagogickou kariéru spojí s druhou nejstarší univerzitou u nás, letos 450 letou Univerzitou Palackého v Olomouci. Přes odbočky v redakci brněnského Hosta či v České televizi se na školu vrátil a dnes v Olomouci působí jako proděkan a pedagog na Katedře divadelních a filmových studií.
Proč se tu právě teď nic neděje?
Na své studenty přes všechnu kritiku mládí zafixovaného na sociální sítě a neochotného učit se zdánlivě nepotřebná data ovšem nedá dopustit. „Jejich ideová východiska jsou pestrá, zajímají je věci daleko od mainstreamu. Neproměňujeme je jen my, pedagogové, anebo knihy, ale ovlivňují se i navzájem. Během dvou tří let se z nich stávají úplně jiní, vyprofilovaní lidé,“ konstatuje s tím, že práce na univerzitě je radost, neboť člověk má „neustále přísun něčeho zajímavého a inspirativního.“
Čtěte také
S radostí sleduje také třeba to, jakým způsobem se mladá generace stará o festival vědeckých filmů AFO. Své studenty se v jejich kreativitě a kritickém myšlení snaží podporovat, ostatně tvrdí, že každá diplomová práce by měla napadat své vzory. „Jedině tak se poznání a věda posunou z místa. Měli bychom mít vždycky na paměti, že budeme přesažení, a to je na univerzitě to nejcennější.“
Mezi klíčové osobnosti svých studijních let na Filozofické fakultě považuje Jana Dvořáka, jenž se neustále tázal, proč zde právě teď neprobíhá nějaká kulturní akce, čímž motivoval k aktivní organizátorské a produkční praxi, a také scenáristu a publicistu Pavla Taussiga – muže s encyklopedickými znalostmi, ale také potřebou setkávat se s živoucími legendami filmu. „Ten přístup mě hodně inspiroval. Říkal jsem si, že akademicky nemůžu působit bez kontaktu s tvůrci, a tak jsem se při psaní diplomky seznámil třeba s Jurajem Herzem nebo Ladislavem Fuchsem.“
Stejný přístup aplikoval před psaním knižního rozhovoru s režisérem a scenáristou Ladislavem Helgem (1927 – 2016). Ačkoliv ten se nechal slyšet, že nechce být rušen, Bilík si na něj počkal ve městě Volyně u novinového stánku, oslovil jej a „pak už nebylo zbytí.“ O setkání mluvil ve Vizitce detailně, stejně jako o zaoceánské cestě za animátorem s nesmírně zajímavým osudem Paulem Fierlingerem. I o tomto zakladateli animovaného dokumentu napsal knihu, a ve vltavském rozhovoru prozradil i to, jak vznikla jednotka protivnosti – jeden Fierlinger.
Související
-
Na služebce v Olomouci. Co s člověkem udělá Odloučení od korporátu a stejnojmenný seriál?
Čelisti posílají hubičky z Academia Film Olomouc, kde se jim již tradičně dostalo šedesáti minut slávy. Nikdo nezůstane ušetřen – ani diváci v sále, ani ti u přijímačů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.