Karel Kryl v době Sametového jara
Popáté v Čajovně o Karlu Krylovi. Tentokrát o posledních necelých pěti letech života neúnavného glosátora a prozřetelného společenského kritika.
Uprostřed ledna na brněnské náměstí Svobody zaslechnu známou Melodii - Veličenstvo kat. Přicházím blíže k několika hloučkům mladých lidí a zjišťuji, že jde o malou, skromou, ale upřímnou demonstraci na podpooru svobody na Ukrajině. Dávno před událostmi na Krymu. Je to příznačné, že právě písnička Karla Kryla dokáže být snadno a rychle oživena kdykoli v novém mravním, společenském, ba politickém kontextu.
V pořadu, který volně navazuje na pátý díl pořadu Fenomén Karel Kryl, vysílaný před týdnem na stanici Český rozhlas Plus, zazní nejmladší ukázky z tvorby Karla Kryla. Budou to zejména písně z desek Tekuté písky a Monology. Znovu si posteskneme, jak měl Kryl ve svých komentářích a písňových textech a básních z 90. let pravdu a jakji v té době nikdo nechtěl slyšet. Při slovech písní Sametové jaro nebo Demokracie běhá mráz po zádech. Posuďte sami z krátkých úryvků:
Jsou stromy plné mízy a někdo jiný sklízí, to co jsme zaseli. Po vinných ani slechu a jiným ku prospěchu jsou naši ranění…... s maskou sametovou jde ústup zdvořilý.
Demokracie rozkvétá, byť s kosmetickou vadou Ti, kteří kradli po léta, dnes dvojnásobně kradou Ti, kdo nás léta týrali, nás vyhazují z práce A z těch kdo pravdu zpívali dnes nadělali zrádceTo jsou slova jedné z posledních písní Karla Kryla z roku 1993.
Nejdůležitějším zjištěním posledních měsíců je skutečnost, že odkaz Karla Kryla žije dál a je stále nastražen k nové a nové aktualizaci. Jako třeba v inscenaci Dodo Gombára Země lhostejnost, která se hraje v pražském Švandově divadle od 5. října 2013. Inscenace čerpá z Krylových polistopadových esejů ze stejnojmenné sbírky i z dosud nevydaných textů i z písňové tvorby. Obsahově aktuální dědictví písničkáře zde ožívá i formálně, zasazené do éry facebooku, sdílění a laikování. V pořadu též uslyšíme krátkou ukázku, zrapovaný starší Krylův text Strejček hlad a teta obava. Písně Karla Kryla se vpily do hudebnosti českého národa podobně jako písničky Karla Hašlera, Ježka, Voskovce a Wericha nebo Suchého a Šlitra. Koncert Českého rozhlasu 8. dubna 2014, kde Krylovy písně současné hvězdy populární hudby, prokázal, že stačí navodit začátek písně a vyprodaná Lucerna zpívá společně s umělcem na pódiu.12. dubna, na Velikonoční pondělí roku 2004 uspořádalo pražské Popmuseum u příležitosti své krylovské výstavy koncert Zmrtvýchvstání Karla Kryla v hudebním klubu Vagon, kde se představilo 13 alternativních kapel se svou úpravou písně Karla Kryla. Tehdy mezi nimi nechyběla úprava Filipa Topola jedné z nejznámějších písniček Karla Kryla Bratříčku, zavírej vrátka. A tato unikátní úprava v podání skupiny Psí vojáci zazní na závěr pořadu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka