Kánon100 hledá umělecká díla, na která můžeme být hrdí a neobejdeme se bez nich
Který český film byste označili za nejlepší? Kde se nachází naše nejvýznamnější stavba uplynulých sta let a které básnické dílo si zaslouží označení kanonické? Hlasujte v Kánonu100.
„Víme, že je to hra, protože do stovky se všechna významná díla zkrátka nevejdou. Chystáme putovní knihovnu plnou publikací, které podle oborů představí nominovaná kanonická díla. Zároveň bude možné dopisovat do knih chybějící umělecké počiny. Vznikne tak kánon, kterého se budeme moct i dotknout,“ přibližuje projekt v ArtCafé šéfredaktor Vltavy Petr Fischer. Spolu s ním o Kánonu100 debatoval i jeden z ambasadorů projektů, filmař Marek Najbrt a odlišný pohled nabídli dva umělci se zahraničními kořeny – výtvarníci Birgitt Fischer a Tomáš Džadoň.
Má vytváření kánonu smysl?
Kánon100: Hlasujte o nejlepší české umění od roku 1918
Osudy dobrého vojáka Švejka, Spalovač mrtvol, Růžový tank. Které z kanonických děl vytvořených během sta let od vzniku První republiky považujeme za nejvýznamnější? Vltavský projekt Kánon100 vrcholí velkým posluchačským hlasováním. Přepište s námi dějiny českého umění!
„Mně se tento nápad líbí, protože dává lidem možnost hlasovat spontánně a to mi přijde zajímavé. S výběrem odborníků v kategorii ‚výtvarné dílo století‘ nesouhlasím. Jako host žijící v České republice bych ale byla velice ráda, kdybych takový kánon dostala do rukou, seznámila se se všemi díly a pak se k nim mohla i vyjadřovat,“ říká německá výtvarnice tvořící v Čechách Birgitt Fischer. Naopak slovenský umělec Tomáš Džadoň, který rovněž žije a tvoří v Česku, není zastáncem podobných soutěží, protože vytváří dojem, že existují na jedné straně lepší a na druhé straně horší díla, která nejsou hodná následování. Finalista Ceny Jindřicha Chalupeckého upozorňuje, že díla v kategoriích jako je výtvarné umění nebo architektura jsou převážně z období modernismu. Projekt tak podle něj představuje sto let historické paměti a ukazuje do jisté míry naši neschopnost vztahovat se k mladším uměleckým dílům.
Další debaty k jednotlivým kategoriím budou k poslechu během září a října v řadě vltavských pořadů Reflexe!
Rozhodovat o nejlepších uměleckých dílech vytvořených u nás za posledních sto let můžete na webových stránkách stanice ČRo Vltava zde.
Pravidla hlasování a ceny zahrnující knihy i designové předměty od Maxima Velčovského naleznete tady.
Vyhlášení výherců hlavních cen stejně jako výsledků projektu Kánon 100 proběhne ve vysílání symbolicky 28. 10. 2018.
Poslechněte si celé ArtCafé, do kterého hudební novinky převážně z americké scény vybíral a komentoval Václav Havelka.
Související
-
Století českého filmu. Vybíráme kanonická díla moderní české státnosti
Které české (a československé) filmy jsou pro českou kinematografii za sto let 1918-2018 nejzásadnější?
-
Století české hudby a opery. Vybíráme kanonická díla moderní české státnosti
„Sto let je málo, sto let je příliš moc, za každým životem přec zívá hrobu noc,“ napsal v jedné básni Zpěvů staré Číny Bohumil Mathesius.
-
Století vizuálního umění. Vybíráme kanonická díla moderní české státnosti
Pozvání na debatu o Kánonu100 věnované výtvarnému umění, designu a architektuře přijali zatím výtvarný kritik Jan Skřivánek a výtvarná redaktorka Tereza Kozlová.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.