Jsou i hry, kde nikdo nevyhrává. Do jakého příběhu deskových her chcete vstoupit vy?
Terén, kde vznikají tuzemské deskové hry, je úrodný. Dokazují to projekty z Ateliéru herních médií FaVU VUT i hra Project L, která nachází fanoušky napříč kontinenty.
Natálie Sodomková studuje pod vedením Vojtěcha Vaňka v Ateliéru herních médií FaVU VUT. V ateliéru, kde vznikají digitální, deskové i karetní hry, pracuje se svou spolužačkou Anetou Fasorovou na dokončení deskové strategické hry Rozety a Rakety.
„Naší inspirací byly architektonické gotické prvky. Vycházíme z myšlenky, že gotické katedrály vypadají jako rakety,“ vysvětluje Natálie Sodomková ztvárnění netradičních figurek. Gotické rozety se zase promítly do podoby herních dlaždic, po nichž se figurky pohybují. Obě studentky na hře pracují od konce roku 2018, dokončení plánují na začátek roku 2021. „Dáváme si hodně záležet na práci s materiálem,“ podotýká Sodomková s tím, že si cení možnosti okusit produkci reálného projektu už během studia.
Hra je krásné médium. Má potenciál, který ještě nikdo nevyčerpal.
Natálie Sodomková
Svébytné pojetí deskových her rozvíjí se svým týmem i Marek Loskot ze společnosti Boardcubator. „Deskové hry jdou dopředu,“ říká Loskot a upozorňuje na trend, kde se svět deskových her prolíná s digitálním prostředím. Nové vrstvy hráčských zkušeností přináší například mobilní aplikace. „My teď vyvíjíme hru, kam chceme dostat adaptivní sound design. To znamená, že její součástí bude zvuk, který spolupracuje s herní mechanikou,“ popisuje Loskot.
Hodně lidí si dnes zahraje novou hru jen jednou.
Marek Loskot
Boardcubator má už ve svém portfoliu hry Space Race a minimalisticky pojatý Project L. „Tato hra je založena primárně na abstraktním myšlení,“ říká Loskot o deskovce Project L s tím, že ji designovali tak, aby byla dobře pochopitelná, zábavná a aby od první chvíle lákala k dotyku.
Když se hráč potká s hrou, která mu sedne, je to krásné.
Jakub Těšínský
Jakub Těšínský, z festivalu deskových her Deskohraní a z České deskoherní společnosti, oceňuje široké obzory, které svět deskovek nabízí. „Před patnácti lety panovala představa, že hra je založena na tom, že se něčím posunuje na plánu, někam se pokládají karty, sbírají se body a pak někdo vyhraje. Každý z těchto aspektů, se ale dá zpochybnit. Objevují se hry, kde nikdo nevyhrává i hry, kde nejsou na začátku jasná pravidla,“ uvádí příklady Těšínský.
Čtěte také
Na deskových hrách si Jakub Těšínský cení mimo jiné toho, že se u jednoho stolu mohou setkávat různé generace, i příležitosti vyzkoušet si, jaké to je, když hráč utrácí spoustu peněz, zkrachuje, někoho podrazí nebo naopak s někým spolupracuje. „Někteří lidé si tam vyzkouší třeba i to, co znamená něco logicky odhalit,“ dodává.
Jak dlouho se hraje desková hra Překážka, kterou tvoří 1 metr vysoké desky z překližky? Kdo vymyslel hru, na jejímž začátku je ubrus s recepty na přípravu figurek? Co všechno může člověk zažít ve světě deskovek? Uslyšíte v ArtCafé.
Tematickou hudbu vybrala: Eliška Vidomus
Související
-
Deskové hry nejsou jen zábavou pro mladé, celá rodina se může zapojit. Jak si vybrat tu pravou?
Společenské hry přinášejí hráčům v rodinách a mezi přáteli spoustu zábavy i nových vědomostí. Dělí se na deskové a různé cestovní edice společenských her.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.