Jsme před startem Apolla. Ústecká FUD připravila první letní školu
Fakulta umění a designu v Ústí nad Labem letos v srpnu poprvé otevře letní školu, na které představí celkem osm intenzivních týdenních kurzů napříč obory.
Pedagogové na letní škole představí ve svých kurzech vlastní ateliéry a způsob, jak svůj obor chápou. Právě to se může na různých uměleckých fakultách lišit a zájemci o studiu mají tak možnost posoudit, zda se na školu chtějí hlásit. Letní škola ale zároveň dokáže uspokojit potřebu kreativního odpočinku. Dle organizátorů se ve třetím srpnovém týdnu v Ústí sejde věkově rozmanitá skupina lidí.
Můžeme poslat lidi do vesmíru
Téměř osmdesát účastníků se bude věnovat fotografii, digitálním médiím, sklu, textilnímu designu, kresbě a malbě, grafickému designu a práci ve virtuální realitě. Pavel Mrkus, který je děkanem Fakulty umění a designu a současně spoluvede Atelier Time-based-media připravoval program kurzu Virtuální reality.
Kurz bude kopírovat reálnou přípravu audiovizuálního projektu. Po intenzivním týdnu studenti na místě odprezentují projekty, v nichž budou kombinovat virtuální, augmentovanou a rozšířenou realitu s živým trikováním. „Budeme rozšiřovat realitu a přidávat do ní virtuální prvky, které tam nejsou – klidně můžeme poslat lidi do vesmíru,” říká v ArtCafé student Karim Tarakji. Technická náročnost je odstupňovaná, proto se mohou přihlásit různě technicky zdatní lidé.
Zažít práci v ateliéru
Čtěte také
Pro práci mohou účastníci školy využívat široké zázemí, které fakulta poskytuje – lasery, 3D tisk, sítotisk, sklářskou i keramickou dílnu. Eva Mráziková z oddělení PR a propagace přibližuje, že letní školu pojali záměrně široce, aby mohli představit, co se na fakultě děje. „Často lidé vidí výsledné artefakty, ale nemají představu, jak vznikají,” dodává. Velký zájem byl jak o ateliér skla, tak i o klasickou kresbu a malbu.
Student musí trendy znát, ale ne je slepě kopírovat.
Jan C. Löbel
Textilní designér Jan C. Löbel vede polečně s Hankou Coufalovou Ateliér oděvního a textilního designu. V ArtCafé přiblížil, že se ve výuce zaměřují na rozvoji individuality umělce, trendy chápe jako zdroj inspirace ne jako diktát. V jejich letním kurzu Tlač too much zohledňují současný obrat ke starým technikám. I proto si účastníci vyzkouší přetisk i tisk na tzv. kupon – tedy výsek látky určený k dalšímu použití. S kuponem lze dále pracovat a vytvořit z něj třeba interiérový obraz.
Hudbu vybral hudební dramaturg Jiří Špičák, který představil výběr nejnovějších skladeb z oblasti avantgardního folku, taneční hudby, kytarového indie popu i domácích experimentů. Ondřej Bambas telefonicky zhodnotil hudební festival Sziget. Poslechněte si celý záznam ArtCafé.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Jane Austenová: Rozum a cit. Příběh o osudových láskách, nadějích i milostných zklamáních
-
Karel Čapek: Hovory s T. G. M. Vzpomínky, úvahy a myšlenky prvního československého prezidenta
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Osudy Taťjany Medvecké. Rozhlasové vzpomínání divadelní, filmové a rozhlasové herečky
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.
