Jon Canter: Boswellovy Životy

Boswellův Život Marii Callas

Jmenuje se Boswell. James Boswell. Narodil se roku 1740. Je nesmrtelným zakladatelem moderního životopisectví. V seriálu BBC navíc cestuje v prostoru i čase. Setkání s velkými muži i ženami utváří jeho vlastní život. A jeho Životy. Hrdinka této epizody, operní diva, kvůli které Boswell zapře mnoho ze své přirozenosti, mu o sobě ve slabé chvilce prozradila:

Nemůžete být Maria Callas a být normální. Ráda bych byla Marií. Ale pořád se mi do toho plete Callas.

Legendární operní pěvkyně Maria Callasová

Maria Callas (Cecilia Sophia Anna Maria Kalogeropoulos) se narodila 2. prosince 1923 v New Yorku v rodině řeckých přistěhovalců. Od dětství vynikala nejen svým zpěvem, ale i korpulentní postavou a výrazným nosem. V dospělosti ale dokázala svou vůli mimo jiné tím, že výrazně zhubla. Po rozvodu rodičů se s matkou vrátila do Řecka. V Aténách studovala zpěv u slavné profesorky Elvíry de Hidalgo. Již během studia se objevila na jevišti Královské opery v Mascagniho opeře Sedlák kavalír. Roku 1945 se na dva roky vrátila do USA. Po návratu do Evropy přijala angažmá ve Veroně a o rok později v Benátkách. Zlom v její kariéře nastal během sezóny 1947–1948, kdy zpívala Brunnhildu ve Wagnerově opeře Valkýra.

První větší úspěch zaznamenala ve veronské Aréně v opeře Gioconda, kde se seznámila s dvěma významnými muži, kteří ji pomohli v budoucí kariéře, s Tulliem Serafinim, ředitelem veronského souboru, a s průmyslníkem Battistem Meneghinim, jejím pozdějším manželem.

V roce 1951 měla senzační úspěch v milánské La Scale – a právě v tomto angažmá vypukl i spor a boj o první dámu světové operní scény, její rivalkou byla Renata Tebaldi. Tento spor vedl až k otevřenému nepřátelství dvou táborů příznivců a ctitelů, „callasiánů“ a „tebaldiánů“.

S odstupem času převažuje názor, že tuto bitvu vyhrála Callas. Její hlas měl rozsah tří oktáv a jeho zabarvení a univerzálnost umožňovalo Marii zpívat v rozličných úlohách, navíc měla velký herecký talent, zvláště využívaný v dramatických rolích. Svůj hlas ovládala s lehkostí ve všech polohách od koloratury po čistý soprán. Nevšední koloraturní role téměř zapomenutých operních mistrů (Bellini, Rossini) patří k jejímu hlavnímu přínosu opeře 20. století.

V roce 1952 podepsala exkluzivní smlouvu s gramofonovou společností EMI. V listopadu roku 1955 vystoupila jako Madame Butterfly v Chicagu a jen o rok později zpívala v Belliniho Normě a v newyorské Metropolitní opeře. Právě Normu pokládají kritici za stěžejní postavu jejího repertoáru.

Její hvězdná kariéra trvala patnáct let. V 60. letech začala její sláva ustupovat. Vystupovala méně a věnovala se hlavně nahrávání desek. Přišly i neúspěchy jako např. natáčení Pasoliniho filmu Medea, který diváci i kritici vesměs odsoudili. Nepovedl se ani pěvecký návrat na koncertech s tenorem Giuseppem Di Stefanem v roce 1973.

A tak zájem médií ji přinesl hlavně poměr řeckým loďařem a miliardářem Aristotelem Onassisem. V roce  1959 se kvůli němu rozvedla s Giovannim Battistou Meneghinim. Onassis však nakonec uzavřel manželství s Jacquelinou Kennedyovou.

Čtěte takéNejslavnější ze všech z primadon. Uplynulo 40 let od smrti Marie Callasové

V roce 1964, ve svých 41 letech, přestala zpívat a ukončila pěveckou kariéru. Zemřela na srdeční selhání 16. září 1977 ve třiapadesáti letech ve svém pařížském bytě.

Rozhovory v anglickém jazyce s charismatickou sopranistkou řeckého původu můžete zhlédnout na následujících odkazech:

Maria Callas, rozhovor s lordem Harewoodem
Maria Callas, rozhovor s Mikem Wallacem

Osoby a obsazení: James Boswell (Petr Lněnička) a Maria Callas (Ivana Chýlková)

Překlad: Ester Žantovská
Dramaturgie: Martin Velíšek
Režie: Lukáš Hlavica

autoři: Tvůrčí skupina Drama a literatura , Martin Velíšek
Spustit audio