Jiřina Marková Krystlíková: Název Dětská opera Praha vymyslely jednou po představení samy děti

26. září 2019

Působila jako přední sólistka Opery Národního divadla v Praze a posluchači ji znali například jako Smetanovu Mařenku nebo Dvořákovu Rusalku. Ve Vizitce ale Jiřina Marková Krystlíková mluvila s Danielem Jägerem hlavně o Dětské opeře Praha, kterou před dvaceti lety založila a dodnes vede.

„Hlavně ne na operu!“ Tak zněl požadavek Jiřiny Markové, když s rodiči jako dítě víkend co víkend vyrážela do divadla. Učaroval ji muzikál Divotvorný hrnec, ráda konferovala po boku svého otce estrádní pořady, toužila stát se herečkou a poslední, co ji bavilo, byly „postavy, které stojí, někam koukají a pak se objímají nebo naopak hubují,“ vzpomíná ve vltavské Vizitce na své někdejší vnímání opery.

Jiřina Marková s trofejemi

Její jasný, pevný hlas ji ale nakonec nasměroval ke studiu zpěvu, který ji po půl roce doslova učaroval. Ke zpívání dnes už dvacet let vede ty nejmenší v Dětské opeře Praha.

Důležitý je i mimodivadelní záběr

Dětská opera vznikla, slovníkem dneška, tak trochu punkovým způsobem – u paní Markové Krystlíkové doma. Na soukromé hodiny zpěvu či klavíru k ní tehdy docházelo asi třicet dětí. K tomu se ve spolupráci se sólistou Národního divadla Bohuslavem Maršíkem přidalo herectví a posléze i přirozená touha předvést veřejnosti, co se doma natrénovalo. První představení – Kantor a žáci od Georga Philippa Telelemanna – se uskutečnilo v pražském Divadle Pod Palmovkou. „Každý přišel oblečený v tom, co doma našel, a něco jsme si ušili. Po představení za mnou děti přišly s tím, že se jim to líbilo a že chtějí víc,“ říká.

Jiřina Marková Krystlíková

Tak se zrodil nápad připravit představení dětské opery Brundibár, kterou v roce 1938 napsali hudební skladatel Hans Krása a spisovatel Adolf Hoffmeister a kterou v letech 1943 a 1944 hrály děti v terezínském ghettu. Marková Krystlíková si o původní verzi zjistila vše dostupné a zasažena příběhem opery ji s dětmi nastudovala a uvedla v pražském Divadle Kolowrat.

„Pamatuju si, jak jsme seděli na schodech a oslavovali, že jsme to dali. A tak vznikla Dětská opera Praha. Název si vymyslely samy děti,“ dodává s tím, že Brundibár se stal jakousi vlajkovou lodí souboru a v repertoáru zůstane, co bude Dětská opera fungovat.

Čtěte také

Dnes se Jiřina Marková Krystlíková v Dětské opeře Praha stará o čtyřiapadesát dětí a mladých adeptů zpěvu od sedmi do dvaceti let. Na zkoušky se schází jednou týdně vždy na tři hodiny. S dětmi zpívá, recituje, tančí, učí je správně dýchat a poznávat krásu hudby i sebe sama. Důraz přitom dává na to, aby si nikdo nepoškodil hlasivky, zkrátka, aby každý zpíval jen to, na co má aktuálně dispozice. Důležitý je pro ni i mimodivadelní záběr dětí, nedávno například při představení využila gymnastické schopnosti několika z nich.

Jiřina Marková Krystlíková říká, že na všechny členy Dětské opery i jejich rodiče má v mobilu telefonní čísla a jakmile někdo bez omluvy nedorazí na zkoušku, hned zjišťuje důvod. Moc často se to ale prý nestává: členové souboru se mezi sebou kamarádí, na zkoušky se těší a všechny pauzy propovídají. „Zkoušeli jsme představení Oslí abeceda a jedna z dívek, patnáctiletá Anika, vstala, plácla mě do ruky a řekla: to dáme a budeme dobrý jako vždycky,“ přibližuje atmosféru.

Jak se podle Jiřiny Markové Krystlíkové změnil za dvacet let přístup dětí ke zkoušení, jak poznat, jestli má dítě pěvecký talent, a co má Dětská opera Praha na repertoáru? Poslechněte si celou Vizitku.

Spustit audio