Jiří Pavel Klier: Beznadějný Marsyas. Sci-fi drama ze světa umění
Stát se skvělým umělcem nemusí být snadné ani v pokročilé budoucnosti. Pozoruhodné české sci-fi drama s hudbou Miloslava Ducháče, zvláštní svým zaměřením na svět umění, se do vysílání Českého rozhlasu v obnovené premiéře vrací po více než 30 letech. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.
Tři mladíci maturují v blíže neurčené budoucnosti, kdy „vesmír je bez hranic a bez hranic jsou i jejich možnosti“. Viktor má ambice jako skladatel, Daniel chce prorazit jako spisovatel, Tomáš se zajímá o sochařství. Aby nepodlehli uniformitě hromadného studia na akademii, chtějí se učit rovnou u Mistra, který představuje uměleckou autoritu napříč všemi obory. Nejpodnikavější z trojice, Viky, nakonec pro všechny individuální výuku u Mistra vyjedná. Každý po svém se pak vyrovnává s poznáním vlastních mezí a možností svého uměleckého nadání.
Mistrovy nároky na mladé adepty umění jsou vysoké, velmi přísnou kritikou stíhá každou povrchnost nebo uměleckou pohodlnost. Nejvíc u něj narazí skladatel Viky, který touží po rychlém úspěchu a za nejdůležitější uměleckou vlohu považuje schopnost se prosadit. Mistr ho připodobní k mytologické postavě satyra Marsya, který přecenil své nadání a byl božským Apollonem krutě potrestán.
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Ngaio Marshová: Zpěv v ráhnoví. Pátrání po úchylném vrahovi žen
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.