Je to symbol budoucnosti, říkají architekti jedné z nejvyšších dřevostaveb světa. Stojí ve Švédsku a teď ji představuje výstava v Praze

20. leden 2022

Dvacetipatrové Kulturní centrum Sara navrhli průkopníci udržitelné architektury ze švédského ateliéru White Arkitekter. Byla dokončená loni a stojí v centru města Skellefteå těsně pod polárním kruhem na severu Švédska. „Je dvakrát vyšší než druhá nejvyšší budova ve městě, takže na něj má opravdu velký dopad,“ říká o nové dominantě města architekt Robert Schmitz.

Sara Kulturhus, architektonický ateliér White Arkitekter

Do Prahy přijel spolu s kolegou Oskarem Noreliusem na zahájení výstavy v Galerii Jaroslava Fragnera nazvané A Heart of Wood, která přibližuje celý projekt multifunkční stavby. Otevřená bude až do 13. března.

Sara Kulturhus, ateliér White Arkitekter

„Chtěli jsme lidem přiblížit i způsob, jakým jsme se k budově dopracovali, jak jsme ji navrhli a stavěli. K vidění jsou plány, kresby, fotografie, filmy i model. A abychom návštěvníkovi zprostředkovali i pocit z toho, že vstupuje do takové celodřevěné budovy, všechny výstavní panely jsou vyrobené ze stejných CLT panelů, které jsme použili na stavbu a které pocházejí z boreálních lesů okolo Skellefteå,“ popisuje v rozhovoru pro Mozaiku Oskar Norelius.

Kulturní centrum Sara funguje jako divadlo – je tu celkem šest scén, veřejná knihovna, dvě galerie umění a hotel. „Naše výpočty ukazují, že je uhlíkově neutrální provozní budova. Vlastně ještě přesněji – je klimaticky pozitivní, protože vyprodukuje dvakrát víc uhlíku, než bylo spotřebováno na její stavbu. Opravdu je možné takto stavět. A právě jedním z cílů tohoto projektu je posunout hranice proveditelného. Ukázat, že když ze dřeva můžeme postavit dvacetipodlažní multifunkční provozní budovu, může být ze dřeva i jakákoli jiná,“ říká Oskar Norelius.

Jak novou dominantu města přijali jeho obyvatelé? Jaké inovativní přístupy si stavba vyžádala? A proč srdce architektů bijí pro dřevo? Poslechněte si celý rozhovor.

Spustit audio

Související