Je důležité zjednat si prostor a čas. Tvůrci plakátu k filmu Zátopek získali v rámci Českých lvů cenu za nejlepší plakát roku 2021

25. leden 2022

Julie Vrabelová, Jakub Spurný, Zdeněk Trinkewitz a Aleš Najbrt – to je vítězný tým ceny o nejlepší filmový plakát roku. Českou filmovou a televizní akademii zaujal jejich plakát ke snímku Davida Ondříčka Zátopek natolik, že mu přiřkli pomyslnou zlatou medaili v klání o nejlepší filmový plakát uplynulého roku.

Oceněný oficiální plakát filmu Zátopek

Líbající se manželé Zátopkovi – tedy Martha Issová a Václav Neužil. To je fotka, která plakátu vévodí. Její autorkou je mladá fotografka Julie Vrabelová. Zachycuje okamžiky štěstí po vyhraném závodu a současně lásku obou sportovců. Fotografie vznikla „na motivy“ ikonického záběru z 50. let minulého století, jehož originál se nachází v archivu ČTK. „Se starými fotkami jsme pracovali cíleně. Chtěli jsme, aby momentky na našich fotografiích vypadaly podobně, ale nepůsobily jako přílišné retro. Vyvážit tyhle požadavky nebylo jednoduché,“ popisuje požadavky režiséra Ondříčka a následný tvůrčí postup Aleš Najbrt, v jehož grafickém studiu plakát vznikl.

„Na fotku jsme měli asi dvě minuty,“ dodává Julie Vrabelová, a pokračuje: „Fotit při natáčení je vždycky náročné. Fotografie nejsou to prvotní, na co všichni myslí – důležité je dobře natočit film. Museli jsme si tak vydobýt prostor i čas. To je vždycky důležité.“ Pochvaluje si spolupráci komparzistů a herců. Všichni byli při focení vstřícní, nekoukali se na fotografku, ale plnili její pokyny. A herci navíc – i při omezených časových možnostech – ochotně opakovali své  „fotografické“ scény. Třeba během pauzy, kterou měli na oběd. „Vždycky je to risk. Fotka musí vyjít, protože další možnosti k fotografování už nemáte,“ upozorňuje Aleš Najbrt. 

Čtěte také

Po pořízení fotografie se rozbíhá další práce. Je nutné do plakátu začlenit grafiku, písmo a celkovou atmosféru tak, aby ladila s logotypem filmu. Ten vznikl už před pořízením fotografie. „Hledali jsme výraz písma, který by souvisel s dobou a samozřejmě i se Zátopkem, s pohybem a touhou po vítězství. Vzniklo přitom poměrně dost variant. Náš klient byl náročný a náročný byl i Aleš, což, myslím si, je na výsledku vidět,“ myslí si grafik Jakub Spurný. Podle něj vznikl čistý titulek, který má rozběh, z formátu plakátu kamsi ubíhá, ale zároveň v sobě značí běžeckou dráhu. „A taky jsme chtěli vzdát hold designerovi a grafikovi Ladislavu Sutnarovi,“ usmívá se.

Spustit audio

Související