Aleš Najbrt: Je pro nás důležité dělat věci totálně, bez kompromisů
Aleš Najbrt se na scéně grafického designu pohybuje už více než čtvrt století. V souvislosti s jeho výstavou v rámci Mezinárodního bienále grafického designu Brno 2018 se o něm hovořilo jako o tvůrci hlavního vizuálního proudu po roce 89, o jakémsi „designéru doby“. „Najbrt je pop, ať už to v téhle republice v posledních třech dekádách znamenalo cokoli,“ zaznělo tehdy.
Písmo a knižní grafiku vystudoval ještě v osmdesátých letech u profesora Jana Solpery na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové a své první práce vytvářel pro Baletní jednotku Křeč, divadlo Sklep nebo pro Pražskou pětku. Ostatně Aleš Najbrt zde nepůsobil pouze v roli grafika. Na české kulturní scéně se pohybuje také jako performer a zpěvák. V současné době je členem formace Tros Sketos (Aleš Najbrt, Jaroslav Róna, František Skála), ekvilibristického dua Thomas & Ruhller nebo M.T.O. Universal Praha.
Od roku 1990 se jako art director po tři roky spolupodílel na podobě v té době zcela nového porevolučního časopisu Reflex, jehož obsah a podoba se podle Najbrta tehdy formovaly zajímavým směrem:
Dělat časopisy mě vždycky vzrušovalo a lákalo. Zajímalo mě na tom, že Reflex začal mluvit hodně obrazem, ať už to byly fotografie nebo ta naše grafická práce. Byl to jinej způsob komunikace.
V rámci stejného vydavatelství Aleš Najbrt připravoval společně s fotografem Tonem Stanem a několika dalšími přáteli také časopis Raut, do kterého psali například Jáchym Topol nebo Štěpán Kafka.
Nedlouho po svém odchodu z Reflexu spoluzaložil Studio Najbrt, kde se svými spolupracovníky vytvořil například vizuální styl pro Galerii současného umění DOX, Českou televizi, Českou filharmonii, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Masarykovu Univerzitu, Národní galerii Praha nebo města Prahu či Ostravu. V pořadu Vizitka Aleš Najbrt nicméně vysvětluje, že způsob, jakým hlavní město zachází se svým logem, není kompletně fungujícím vizuálním systémem: „Navrhovali jsme, aby vznikly průvodce pro návštěvníky Prahy, informační systém ve městě, informační panely… Nic z toho není a je to myslím škoda.“
Ostraváci jsou zvláštní mix lidí a myslím, že jsou velice sebevědomí. To pro nás bylo důležitou inspirací pro vznik loga města.
Pro Ostravu vytvořilo Studio Najbrt logo v podobě tří vykřičníků. „Chtěli jsme, aby logo bylo lidový. Může být napsaný rukou, křídou, vytetovaný, cokoli. Důležitou roli tam hrál pocit, kterej grafici z města měli. Humor Ostraváků, kteří tam přišli za prací z Polska, Slovenska, Čech…,“ vysvětluje spoluzakladatel jednoho z prvních porevolučních grafických studií v našem prostředí Aleš Najbrt.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.