Jan Dyntera – Lost Connections: Moje umění je práce s chybami
Do Malé Galerie Villy Pellé jsme se vypravili na výstavu grafika a fotografa Jana Dyntery, jehož netradiční projekt - Lost Connections - zkoumá vizuální pohyb v hlubinách digitálního prostoru a v jeho omezeních, tak jak jej vytváří sofistikované grafické či vyhledávací systémy.
Grafik a fotograf Jan Dyntera se dlouhodobě zabývá prolínáním analogového a digitálního světa a hledá, jak rozšířit výrazové možnosti fotografie. Výstupem jeho práce jsou na jedné straně digitální tisky na papíře s mondrianovskými geometrickými barevnými plochami, na straně druhé rozměrné monochromatické nebo dekonstruované obrazy zalité v lesklém laminátu, připomínajícím monitor mobilu nebo obrazovku počítače. Obojí najdeme na výstavě nazvané „Lost Connections“ v Malé galerii Villy Pellé v Praze - Dejvicích.
Dynterovu tvorbu nejprve stručně charakterizoval kurátor výstavy Martin Dostál: „Máme před sebou barevné kompozice, které se vztahují ke klasickým dějinám malířství, ke klasické geometrické abstrakci, zároveň jsou ale vytvořeny fotografickou cestou, umožňují jiný pocit, mají jiný význam, jinou expresi. Je také důležité, jakým způsobem k tomu autor došel, nezkoumal geometrickou podstatu a to, jaká barva by mohla jít ke které barvě, jak je tomu v klasickém abstraktním malířství. Honza zkoumá chyby, ke kterým dochází pří výpadcích sítě a zkoumáním těch chyb dochází k určité podstatě.“
Karel Oujezdský se Jana Dyntery zeptal, co je úplně na začátku tvorby. „Na začátku je informace. Toto století je inflační. Zažívá inflaci vizuální informace. Já vyhledávám a sbírám data, která jsou volně dostupná na Googlu a podle nejvyhledávanějších frází toho kterého roku a věcí, které jsou pro mě důležité, se snažím simulovat vyhledávání s pomalým připojením na internetu, simuluji výpadky sítě, a to jak softwarové, tak hardwarové. Na začátku je tedy něco, co my jako lidstvo hledáme nejvíc,“ popisuje Jan Dyntera a uvádí příklad: „Třeba světovou celebritu Kim Kardashianovou. Ta za rok 2015 absolutně vévodila tabulkám. Když jsem hledal dál, tak dalším hodně vyhledáváným slovem bylo třeba Daeš, což je hanlivé označení Islámského státu. Zajímavé je, že tato dvě témata mi dala podobné geometrické a barevné vyznění. Obě témata potřebují zviditelnění. A teď je otázka, co je dobře, co špatně...“
Výstavu si můžete ve Ville Pellé prohlédnout do 11. listopadu 2017.