Jak tě trailer dostane (do kina)
Trailer, teaser, filmová kampaň. Čím nás ukázky lákají do kina a jak vznikají?
Prototyp upoutávky na blockbuster máme v hlavě všichni. Dramatický zvuk, zpomalené záběry, lidé utíkající od něčeho, co nevidíme. Exploze, zatmívačka, zrychlené záběry, vyděšené obličeje, slogan. Většinou je to to první, co se můžeme o připravovaném filmovém projektu dozvědět. Co momentálně vládne trailerům?
Od základních pojmů k současné situaci v Hollywoodu i v Česku. Co staví filmové kampaně nám divákům na odiv a co potlačují? V jakých podmínkách vznikají? Jak přispívají k současné vizuální kultuře? Jaké možnosti mají v kampaních umělecké filmy bez ohromujících počítačových efektů a akčních momentů? Poslechněte si záznam Čajovny s diskusí o současné podobě filmových upoutávek.
Diskuse se účastnili:Jan Bušta, režisér, absolvent FAMU, a režisér řady audiovizuálních kampaní k českým filmůmAdam Dvořák, producent a střihač, který stříhal řadu mainstreamových českých filmů, např. Výlet, Sametoví Vrazi, Snowboarďáci, Líbáš jako Ďábel, Peklo s princeznou i reklamy a hudební videoklipy. Produkoval filmy Rafťáci, Bobule a 2Bobule, Lidice nebo Martin a Venuše.Václav Rybář (aka Imf), vlastními slovy „věčné dítě z MovieZone“, filmový fanoušek a přispěvatel serveru Moviezone.cz, který trailery soustavně sleduje a komentuje. Velmi zajímavý rozbor skladby trailerů k filmům nominovaným za rok 2012 na Oscara najdete na stránkách NY Times:
Trailer k filmu Počátek (Inception), který mj. ustavil nový zvukový standard a na internetu zaznamenat několik desítek milionů shlédnutí:
Velmi zajímavý rozbor obrazové skladby trailerů k filmům nominovaným za rok 2012 na Oscara najdete na stránkách New York Times. Suše britsky ironický návod na to, jak vystavět trailery v žánrech akce, komedia, drama nabízí renomovaný deník Guardian. Zajímavý je také pohled Stephena Garretta z trailerových firem Kinetic a JumpCut, která mj. připravuje trailery pro dokumentární filmy a kampaně pro evropské aj. artové filmy jako Gomora, Vejdi do prázdna, V temnotě, Libanon, Bronson, No ad., v článku The Art of First Impressions: How to Cut a Movie Trailer.
Nejslavnější filmová a trailerová skladba posledních dvou dekád je pravděpodobně Lux Aeterna Clinta Mansella, původně složená pro film Requiem za sen Darrena Aranofského. Poslechněte si jí:
Několik českých příkladů:
Český trailer (nepodařeného) filmu Dont stop, který chtěl (a měl potenciál) punkovou estetikou a obrazovou složkou zapůsobit na mladé diváky. Jak se s tímto potenciálem pracovalo, ukazuje srovnání dvou verzí traileru a teaseru.
Teaser filmu:
Trailer filmu:
Trailer filmu pro slovenskou distribuci:
Český teaser trailer k srbskému filmu Klip:
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...