Jak tě trailer dostane (do kina)
Trailer, teaser, filmová kampaň. Čím nás ukázky lákají do kina a jak vznikají?
Prototyp upoutávky na blockbuster máme v hlavě všichni. Dramatický zvuk, zpomalené záběry, lidé utíkající od něčeho, co nevidíme. Exploze, zatmívačka, zrychlené záběry, vyděšené obličeje, slogan. Většinou je to to první, co se můžeme o připravovaném filmovém projektu dozvědět. Co momentálně vládne trailerům?
Od základních pojmů k současné situaci v Hollywoodu i v Česku. Co staví filmové kampaně nám divákům na odiv a co potlačují? V jakých podmínkách vznikají? Jak přispívají k současné vizuální kultuře? Jaké možnosti mají v kampaních umělecké filmy bez ohromujících počítačových efektů a akčních momentů? Poslechněte si záznam Čajovny s diskusí o současné podobě filmových upoutávek.
Diskuse se účastnili:Jan Bušta, režisér, absolvent FAMU, a režisér řady audiovizuálních kampaní k českým filmůmAdam Dvořák, producent a střihač, který stříhal řadu mainstreamových českých filmů, např. Výlet, Sametoví Vrazi, Snowboarďáci, Líbáš jako Ďábel, Peklo s princeznou i reklamy a hudební videoklipy. Produkoval filmy Rafťáci, Bobule a 2Bobule, Lidice nebo Martin a Venuše.Václav Rybář (aka Imf), vlastními slovy „věčné dítě z MovieZone“, filmový fanoušek a přispěvatel serveru Moviezone.cz, který trailery soustavně sleduje a komentuje. Velmi zajímavý rozbor skladby trailerů k filmům nominovaným za rok 2012 na Oscara najdete na stránkách NY Times:
Trailer k filmu Počátek (Inception), který mj. ustavil nový zvukový standard a na internetu zaznamenat několik desítek milionů shlédnutí:
Velmi zajímavý rozbor obrazové skladby trailerů k filmům nominovaným za rok 2012 na Oscara najdete na stránkách New York Times. Suše britsky ironický návod na to, jak vystavět trailery v žánrech akce, komedia, drama nabízí renomovaný deník Guardian. Zajímavý je také pohled Stephena Garretta z trailerových firem Kinetic a JumpCut, která mj. připravuje trailery pro dokumentární filmy a kampaně pro evropské aj. artové filmy jako Gomora, Vejdi do prázdna, V temnotě, Libanon, Bronson, No ad., v článku The Art of First Impressions: How to Cut a Movie Trailer.
Nejslavnější filmová a trailerová skladba posledních dvou dekád je pravděpodobně Lux Aeterna Clinta Mansella, původně složená pro film Requiem za sen Darrena Aranofského. Poslechněte si jí:
Několik českých příkladů:
Český trailer (nepodařeného) filmu Dont stop, který chtěl (a měl potenciál) punkovou estetikou a obrazovou složkou zapůsobit na mladé diváky. Jak se s tímto potenciálem pracovalo, ukazuje srovnání dvou verzí traileru a teaseru.
Teaser filmu:
Trailer filmu:
Trailer filmu pro slovenskou distribuci:
Český teaser trailer k srbskému filmu Klip:
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka