Jak na propracovanou ruskou propagandu? Poradí nová aktivita projektu Jeden svět na školách
V souvislosti s ruskou okupací Ukrajiny pracují v zemi agresora na plné obrátky i týmy dezinformátorů. Vymýšlejí teorie a příběhy, které ospravedlňují invazi a zpochybňují existenci Ukrajinců jako národa. Jak taková „informační“ zvěrstva rozeznat a jak s nimi pracovat ve třídách a v rodinách – to radí nová iniciativa projektu Jeden svět na školách.
Materiály a výukové lekce jsou určeny především středoškolákům a žákům vyšších ročníků základních škol, jejich učitelům a rodičům. Na webových stránkách jsns.cz jsou přístupné volně. „Chceme ukázat velkou šíři forem manipulativních mediálních sdělení a naučit rozpoznávat jejich škodlivost,“ vysvětluje ředitel Jednoho světa na školách Karel Strachota. Nové výukové lekce jdou dvěma hlavními směry: ukazují propagandu šířenou dovnitř Ruska, a tu, která cílí na státy Západu včetně České republiky. Podle cílové destinace jsou pak voleny různé způsoby zpracování.
Čtěte také
Vnitřní propagandu šíří například ruská televize, která je pro mnoho Rusů jediným „informačním zdrojem“, ale kolují tu i materiály vytvořené ruským ministerstvem školství, a třeba i propagandisticky zpracované pohádky pro děti. „U některých manipulativních výtvorů jsem sám váhal, jestli je dětem ukazovat. Každopádně upozorňujeme vyučující, ať se na ně nejdřív podívají sami, a zváží, jestli takové ukázky dětem ve třídě pustit. Současně by se měli zamyslet nad tím, jaké obrázky ze zničené Ukrajiny pouštět už tak frustrovaným ukrajinským žákům a studentům,“ zdůrazňuje Strachota.
I propaganda šířená za hranice Ruska má mnoho podob. Zpochybňuje brutalitu okupantů, představuje Ukrajince jako fašisty, a snaží se v Evropě i v Americe vyvolat pocit strachu z ruské síly a vojenských možností. „Znatelně přibývá příspěvků, jejichž snahou je rozporovat pomoc Ukrajině a vyvolat protiuprchlické nálady v zemích, které lidem utíkajícím před válkou a ruskou bezcitností nabídly pomocnou ruku. Hlavní, o co ruským propagandistům jde, je vyždímat z obyčejných lidí emoce. Snažíme se dát vyučujícím návod, jak s tím pracovat. Je dobré se zeptat, jakou emoci má konkrétní sdělení, video nebo klip vzbudit. Pokud si sem dosadíme třeba strach, tak se ptát dál: co dělám já, když se vyděsím? Pak spíš pochopíme, proč lidé takové věci šíří. Reagují totiž pod nějakou emocí. Tohle ruští propagandisté a dezinformátoři moc dobře vědí,“ uzavírá Karel Strachota.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Alena Zemančíková: Praskolesy. Každé rozsvícení lampy na nočním stolku rozžehne dávné vzpomínky
-
Emma Kausc: Narušení děje. Může vyprávění uzdravit duši po ztrátě blízkých?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor

Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.
