Ich War Hier, byl jsem tu. Touha lidí nechat po sobě stopu je odvěká, říkají Vladimir 518 a Epos 257

1. srpen 2025

Že graffiti nejsou jen tagy na zdech a na omítkách činžáků, a že nejde jen o posprejované vlaky a soupravy metra, teď dvě legendy graffiti scény ukazují ve společném výstavním projektu. V broumovské galerii Lapidárium dokazují, že graffiti tu bylo odjakživa, a že ho najdete i tam, kde byste to čekali nejmíň – v kostelních lavicích a na kostelním kůru.

Nápad prozkoumat kostely, které na Broumovsku v průběhu první poloviny osmnáctého století vybudovali Kryštof a Kilián Ignác Dietzenhoferové, vznikl v průběhu jejich zimní rezidence v Broumově. Dva roky pak prozkoumávali nejrůznější nápisy, rytky a kresby, které tam v kostelních lavicích, v omítce, v trámech na kůru, a dokonce i ve dřevěném obložení varhan, zanechali v průběhu staletí jejich návštěvníci.

ICH WAR HIER – Epos 257 & Vladimir 518 | Dětská galerie Lapidárium

Jaký vzkaz v iniciálech, jménech, symbolech a obrázcích obyvatelé Broumova zanechali? Jak se jejich „podpisy“ vizuálně proměňovaly v toku času? A proč v sobě lidé mají odvěkou touhu zanechat po sobě otisk, stopu? I o tom můžete až do 20. září meditovat na výstavě Ich War Hier v broumovském Lapidáriu. Markéta Kaňková o ní mluvila s kurátorem Radkem Wohlmuthem.

Spustit audio

    Mohlo by vás zajímat

    Nejposlouchanější

    Více z pořadu

    E-shop Českého rozhlasu

    Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

    Karin Lednická, spisovatelka

    kostel_2100x1400.jpg

    Šikmý kostel 3

    Koupit

    Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.