Ich War Hier, byl jsem tu. Touha lidí nechat po sobě stopu je odvěká, říkají Vladimir 518 a Epos 257
Že graffiti nejsou jen tagy na zdech a na omítkách činžáků, a že nejde jen o posprejované vlaky a soupravy metra, teď dvě legendy graffiti scény ukazují ve společném výstavním projektu. V broumovské galerii Lapidárium dokazují, že graffiti tu bylo odjakživa, a že ho najdete i tam, kde byste to čekali nejmíň – v kostelních lavicích a na kostelním kůru.
Nápad prozkoumat kostely, které na Broumovsku v průběhu první poloviny osmnáctého století vybudovali Kryštof a Kilián Ignác Dietzenhoferové, vznikl v průběhu jejich zimní rezidence v Broumově. Dva roky pak prozkoumávali nejrůznější nápisy, rytky a kresby, které tam v kostelních lavicích, v omítce, v trámech na kůru, a dokonce i ve dřevěném obložení varhan, zanechali v průběhu staletí jejich návštěvníci.
Jaký vzkaz v iniciálech, jménech, symbolech a obrázcích obyvatelé Broumova zanechali? Jak se jejich „podpisy“ vizuálně proměňovaly v toku času? A proč v sobě lidé mají odvěkou touhu zanechat po sobě otisk, stopu? I o tom můžete až do 20. září meditovat na výstavě Ich War Hier v broumovském Lapidáriu. Markéta Kaňková o ní mluvila s kurátorem Radkem Wohlmuthem.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
George Farquhar: Galantní lest. Hvězdně obsazená komedie o dvou zchudlých londýnských kavalírech
-
Povídky Stefana Benniho, Marca Lodoliho, Itala Calvina a dalších italských spisovatelů
-
Martin Františák: Mlčení. Příběh chátrajícího statku, který ovládá nejstarší člen rodu
-
Patricia Highsmithová: Tom Ripley. Nenávidí zločin, pokud ho k němu jeho ctižádost nedonutí
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.



