Holka z města

26. červen 2009

Tíže lidských předsudků je nezměrná a málokde se projevuje tolik jako v pohledu městského člověka na venkov a obráceně. Renée Zellweger se jako holka z města bude muset poprat s předsudky, mentalitou i svérázným způsobem života v mrazivém minnesotském maloměstě, kam jí zavedly pracovní povinnosti. UVNITŘ TRAILER!

Lucy Hill, špičková manažerka z Miami, jde tvrdě za svým cílem stát se generální ředitelkou velké společnosti, která podniká v potravinářském průmyslu. Této touze podřizuje i svůj soukromý život. Stylizuje se do role úspěšné a nezávislé ženy, jež je vždy luxusně a pečlivě oblečená, a udržující si patřičný odstup. Firma ji pověří obtížným úkolem, modernizací výrobních postupů továrny v Minnesotě. To s sebou ovšem nese i nepopulární propouštění. Žádný z dosavadních šéfů zatím v továrně nevydržel natolik dlouho, aby mohl potřebné změny prosadit. Lucy sebere veškeré odhodlání a vyrazí ze slunečného Miami přímo do mrazivého minnesotského počasí. Poměry, které zde panují, se diametrálně liší od všeho, na co je z rušného Miami zvyklá. Každý zná každého, všichni obyvatelé se téměř osobně denně potkávají, zprávy se zde šíří od úst k ústům rychlostí blesku, a pro Lucy tu panuje naprosto neobvyklá rodinná atmosféra. Sousedky ji zvou do rodin na večeři, nosí jí navařené jídlo a otevřeně se svěřují s osobními věcmi. Lucy postupně zjišťuje, že nedokáže úplně odtažitě čelit vší té srdečnosti, ač jí je zpočátku nezvyklá a nepříjemná.

Ve fabrice ji naopak žádná srdečnost nečeká. Zaměstnanci mají poměrně jasnou představu o tom, že jim nový manažer z města, který si manuální prací v životě ruce neušpinil, přijde diktovat co mají dělat a jak, a tak planou spravedlivým rozhořčením. Když se navíc ukáže Lucy v elegantním kostýmku, vpochoduje mezi stroje na jehlových podpatcích a na pečlivě upravené blond mikádo nasadí bílou ochrannou přilbu, jejich averze se ještě prohloubí. Nejtvrdším oříškem je předák místních odborů Ted Mitchell, urostlý chlap oddaný své práci a lidem, pro které ji dělá. Přes počáteční ostych se Lucy v Michiganu zalíbí a zamiluje si i svérázné obyvatele, především Teda. O plánovaném propouštění však zatím nikdo neví a Lucy se zoufale snaží najít cestu, jak zachránit továrnu za stávajících podmínek. Sama to nezvládne, ale přesvědčit ke spolupráci dělníky, k nimž nebyla upřímná, rozhodně nebude lehká práce.

Holka z města

Jonas Elmer natočil poměrně neutrální snímek, který vsadil zejména na obsazení populární Renée Zellweger. Scénář je trochu idealizovanou verzí amerického snu a zoufale se snaží sdělit, že je jedno odkud pocházíme, jak se oblékáme a jestli pracujeme rukama nebo hlavou. Pokud budeme dělat svou práci poctivě, vždycky se může najít způsob, jak ji prodat. V osobnější rovině filmu se pak pokouší postihnout základní rozdíly mezi velkoměstem a maloměstem, rozdíly které jsou logicky nadsazené a vycházejí z představ o tom, jak by to v nejlepším případě mělo fungovat. Elmerův vyprávěcí styl bohužel není moc důsledný, příliš se soustředil na cíl s sdělení a forma sama jeví značné trhliny. Komediální složka filmu se omezuje na nadsázku při popisu obou světů, velkoměstského i maloměstského, a situační humor okolo praktičnosti vysokých podpatků, vlivu mrazu na ztuhnutí bradavek pod těsným svetříkem a Lucyino klopýtání a žvatlání v podnapilém stavu po krizové situaci s autem zapadlým do škarpy. Humorné vsuvky ovšem nejsou příliš časté a film se trochu vzdaluje žánru romantické komedie, aby se více blížil k romantickému snímku s uvolněným vztahem k reálnému životu. Vyprávěcí tempo je pomalé a plyne zvolna jako život na maloměstě, dějové zvraty jsou předvídatelné a rozhodně vás nezaskočí. V momentě, kdy film dospěje do stavu, že továrna a její problémy ustoupí do pozadí a nosnějším tématem začne být Lucyin pozvolný názorový přerod a její rodící se náklonnost k Tedovi, vyprávění trochu poskočí. Dělníci v továrně začnou Lucy respektovat, aniž by bylo úplně jasné, čím je přesvědčila, že najednou stojí na jejich straně. Elmer odvedl v podstatě vlažný výkon, romantická složka filmu vás vezme za srdce jen nepatrně a filmový humor vás pobaví, byť ne příliš. Výsledný za vlasy přitažený happyend je pak už jen nutným vyústěním celého příběhu, ačkoli trochu připomíná závěry našich budovatelských filmů z 50. let.

Holka z města

Herecké výkony jsou podobně neslané nemastné, jindy skvělá Renée Zellweger prochodí první polovinu filmu topornou chůzí s křečovitým úsměvem na rtech a v polovině druhé se jí do tváře vloudí lehce zasněný, přemýšlivý výraz související se změnou názorů a rodící se náklonností k Tedovi. Harry Connick Jr. (Ted), je pak drsně chlapácký a klátivou chůzí se projde skrz celou stopáž filmu, a aby ukázal, že se pod drsným, neoholeným zevnějškem skrývá citlivá duše, rozklepe se, když pouští dceru na první rande.

Holka z města

Holka z města je nenáročný film, plynoucí v pohodovém tempu. Ničím zvlášť nezaujme, ale na druhou stranu ani neurazí. Pokud jste fanoušci Renée Zellweger a odpustíte jí jemnou křečovitost pro oslnivý nový účes a hojně ukazované nohy, směle vyražte do kina.

Holka z města

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), SPI International

Holka z města (New in Town) romantický / komedie, USA, 2009, 96 min.

Režie: Jonas Elmer, scénář: Ken Rance, C. Jay Cox, produkce: Paul Brooks, Tracey E. Edmonds, Phyllis Laing, Andrew , Peter Safran, Darryl Taja, kamera: Chris Seager, střih: Troy Takaki, hudba: John Swihart

Hrají: Renée Zellweger (Lucy Hill), Harry Connick Jr. (Ted Mitchell), Siobhan Fallon (Blanche Gunderson), Frances Conroy (Trudy Van Uuden), J.K. Simmons (Stu Kopenhafer), Barbara James Smith (Joan), Mike O'Brien (Lars Ulstead)

autor: Jakub Leníček
Spustit audio