Futurismus Konstantina Melnikova. Adam Štěch se vydává po stopách Sovětské avantgardy

22. duben 2020

Sovětské avantgardě dvacátých a třicátých let minulého století se podařilo realizovat jen malou část svých utopických vizí. Některé z nich postavil Konstantin Melnikov, autor sovětského pavilonu na výstavě dekorativních umění v Paříži v roce 1925 či svého vlastního domu uprostřed Moskvy, na který jsem se musel jet podívat. 

Na konci dvacátých let postavil Konstantin Melnikov řadu projektů dělnických klubů a autobusových garáží, ve kterých definoval reálnou podobu radikálních a často utopických vizí sovětských konstruktivistických architektů dvacátých let. Ty zůstaly nejčastěji v podobě výkresů a nerealizovaných závěrečných pracích studentů progresivní školy Vkhutemas, která za podpory Lenina vychovávala novou generaci moderních umělců schopných ve spolupráci s průmyslem budovat lepší zítřky socialistické společnosti.

Dům Konstantina Melnikova v Moskvě

Melnikovo výsadní postavení mu také umožnilo postavit si vlastní rodinný dům v centru Moskvy, který dnes můžtete navštívit jako muzeum. Na konci dvacátých let vznikla mezi moskevskými činžovními domy futuristická stavba na půdorysu kruhu s výraznou fasádou posetou šestiúhelníkovitými okny. Jedná se v podstatě o jediný kvalitně koncipovaný rodinný dům, který vznikl na území Sovětského svazu v období moderny. Radikální válcovitý tvar skrývá netradiční dispoziční řešení definující novou podobu života rodiny. V přízemí domu se nachází jídelna a obývací pokoj, v prvním patře pak společná ložnice a pracovna. Celý dům vrcholí v posledním patře, ve kterém se nachází prosvětlený ateliér. S výrazným rastrem šestiúhelníkovitých oken.

Dům Konstantina Melnikova v Moskvě

Po nástupu Stalina k moci ale dostala třídní revoluce odlišný charakter a pro intelektuální příslušníky avantgardy, nebylo v komunistické elitě místo. Stalin Vkhutemas uzavřel a začal výrazným způsobem avantgardní myšlenky potlačovat. Melnikov už od té doby téměř nic nepostavil. Moderní architektura byla označena za buržoazní přežitek a kapitalistický formalismus. Nastolil diktaturu socialistického realismu, oslavujícího historickými referencemi novou dělnickou společnost a samozřejmě kult svého milovaného vůdce.

Sovětský konstruktivismus však zůstal v paměti historie architektury a jeho čas měl teprve přijít. Smělé koncepční i technické vize jeho architektury ocenily celé další generace tvůrců, včetně hnutí High-Tech konce šedesátých let i dekonstruktivismu Rema Koolhaase nebo Zahy Hadid.

autor: Adam Štěch
Spustit audio