Frida Kahlo a její mistrovská díla. Monografie mapuje bouřlivý život mexické malířky
Komplexní vhled do života a tvorby mexické malířky Fridy Kahlo nabízí nová monografie anglického autora Juliana Beecrofta. Kniha Frida Kahlo a její mistrovská díla mapuje osobnostní i tvůrčí vývoj originální umělkyně, která se odmítala stát pasivní obětí svého osudu, a místo toho začala jedinečným jazykem, který ji proslavil po celém světě, malovat svou vlastní realitu.
Dílo psychicky i fyzicky zkoušené malířky sledujeme v publikaci v celé jeho šíři - od portrétů přes mnohoznačné autoportréty, transcendentní surrealistické vize, obrazy zachycující ryzí lidskou bolest až po zátiší, jimiž se Frida snažila oslavovat život.
„Téma, které zaznívá v celé Fridině tvorbě, je fyzická bolest, která vychází z jejích osobních zážitků. Jako malá překonala obrnu, přežila i havárii autobusu, která jí přivodila zranění, se kterými bojovala po zbytek života. Velký vliv na ni měla rodina, především její otec, který se zabýval fotografií. Právě od něj získala základy vizuálního myšlení. Neoddělitelnou součástí jejího života pak bylo setkání s Diegem Riverou, jejím pozdějším manželem, se kterým měla velmi bouřlivý, avšak umělecky plodný vztah,“ popisuje témata první části knihy překladatelka Katerína Belejová.
Druhá část knihy seznamuje čtenáře s konkrétními reprodukcemi děl. „Styl Fridiny malby i kresby je charakteristický na první pohled. Její obrazy jsou tvořeny s velkým smyslem pro detail a relativně realisticky. Na druhou stranu z realistických prvků vytváří neotřelé kombinace, takže její svět je nakonec surrealistický, prodchnutý tajemstvím. Velkou roli ve Fridině díle sehrál právě vliv surrealismu i mexického prostředí, jehož vizuálním stylem se nechala inspirovat. Její tvorba jako celek obsahuje množství různých žánrů - obsahuje portréty, autoportréty i zátiší.“
Významnou oblastí tvorby Fridy Kahlo byly autoportréty. „Frida se autoportrétům intenzivně věnovala, protože svoje nitro, jak sama říkala, znala ze všeho nejlépe. Skrze autoportréty řešila svá životní traumata a tragédie. Zarážející je na nich to, že její tvář se nikdy nemění. Je stále stejná, mění se pouze okolí, do kterého sama sebe vsazuje. Ze všech autoportrétů vyzařuje hrdost, zatvrzelost a nezlomnost, kterou bezpochyby disponovala...“
Knihu vydalo nakladatelství CPress.