Florent Barat: Krásný mladý obludy

Florent Barat: Krásný mladý obludy
Florent Barat: Krásný mladý obludy

Je nám líto, ale k tomuto audiu již vypršela autorská práva.

Od narození k dospívání. Od přežívání k osvobození. Vyprávění čtrnáctiletého Williama s dětskou mozkovou obrnou. Nemůže mluvit, ale má toho spoustu co říct. Poslouchejte on-line po dobu jednoho týdne po odvysílání.

„Willy, Willy, kolečka ti kvílí!“ volají na Williama jeho kamarádi. Willy je trochu jiný než ostatní kluci v jeho věku – někdo tomu říká „výjimečný“, většina tomu říká „hendikepovaný“ nebo „postižený“… Ostatní ho krmí, dávají mu napít, chodí s ním na záchod, čistí mu zuby, ukládají ho do postele… a on sedí celý den na vozíku, nemůže hýbat rukama a ani mluvit. Chudáček? Obluda? Guma? Mrzák? William není ani jedno z toho. I přes své fyzické postižení je mentálně naprosto zdravý a svůj hendikep bere s humorem a nadhledem.

Umělecký ředitel Dejvického divadla Martin Myšička

Hra je z velké části vnitřním monologem chlapce, který sice nemůže mluvit, ale má toho spoustu co říct. O otci, co odešel krátce po jeho narození, o mladším bratrovi, jenž ho neustále šikanuje, o plačtivé matce, o postižených spolužácích a především o vnitřní síle a odhodlanosti se nevzdat.

Hra Krásný mladý obludy vznikla z původně pětidílného seriálu belgického autora Florenta Barata, který získal mnohá mezinárodní festivalová ocenění (1. místo Grand Prix Nova 2017 v Bukurešti a 1. místo na UK international Radio Drama Festival 2017). Česká inscenace zaujala na festivalu Prix Bohemia Radio 2018, kde v kategorii Drama obsadila 3. místo.

Pro hlavní roli Williama oslovila režisérka Izabela Schenková studenta 2. ročníku herectví činoherního divadla na DAMU Viktora Kuzníka, pro kterého to byla první rozhlasová role vůbec: „Byla to pro mě náročná zkušenost, ze školy jsem zvyklý, že hrajeme s partnerem a vycházíme jeden z druhého. A tady šlo o jedno velké vyprávění, se kterým jsem se musel poprat sám. Na druhou stranu jsme byli s Williamem na jedné vlně. Mám pocit, že nebyla jediná věta, které bych nerozuměl nebo by mi nešla ‚do pusy‘.“

První dámská detektivní kancelář, v režii Petra Mančala čte Jana Stryková

Ačkoli hra pojednává o velmi vážném tématu, samotný scénář jde naproti odlehčení – ať je to například již samotným názvem, zmíněným smyslem pro humor hlavního hrdiny, nebo krátkými scénkami z Williamova života. 

Odlehčenost se snažili podpořit také samotní tvůrci: „Na začátku nás napadlo naplnit kompozici hry formou experimentálního rapu. To se ve výsledku úplně nestalo, ale ta myšlenka nám pomohla udržet jednotné relativně rychlé tempo hry,“ popisuje práci na hře hudební designer Jan Trojan, který v monologicky zpracovaných hrách nachází velkou kompoziční svobodu.

Hudbou Trojan nastavil celkovou náladu, rychlost mluveného slova a v podstatě nahradil všechna reálná prostředí: „Ve chvíli, kdy bychom do takového konceptu zasadili například skutečný ruch ulice, skladba by přestala fungovat. Proto jsem se rozhodl simulovat ulici třeba pomocí zvuků dětských hraček a přizpůsobit je tak, aby stále fungoval přirozený rytmus hry.“

Krásný mladý obludy jsou poctou neviditelným. Dávají slovo těm, které neslyšíme, prostor těm, které nevidíme. Je to příběh o revoltě, o povstání. O povstání těch, kteří hýbají světem. A někdy jej při tom převrátí. A nic už nebude jako dřív.

Osoby a obsazení: William (Viktor Kuzník), Matka (Jana Stryková), Otec (Martin Myšička), Rémi (Jan Hájek), Augustin - mladší bratr Williama (Matěj Havelka), Claudine (Renata Kubišová), Jean Luc (Martin Stránský), Patric (Vasil Fridrich), Starosta + Antonio (Zdeněk Hruška), Doktor + Profesor Bertrand (Lubor Šplíchal), Porodní asistentka (Tereza Dočkalová), Gabi (Pavel Čeněk Vaculík), Paulo (Lukáš Příkazký), Margot (Jitka Rudolfová), Alix (Pavel Šimčík), Fotograf + Vychovatel (Petr Buchta), Hlas v telefonu (Naděžda Mečířová), Chór (Jiří Böhm, Roman Tomeš, Pavel Tesař, Barbora Munzarová, Magdaléna Borová a Marie Štípková)

Překlad: Anne-Francoise Josephová a Natálie Preslová
Dramaturgie: Lenka Veverková
Hudba: Jan Trojan
Hudební spolupráce: Miroslav Tóth, Adam Móser, Áron Porteleki, Tomáš Pernický, Robert Škarda
Zvuk: Tomáš Pernický
Režie: Izabela Schenková

Natočeno v roce 2018.

Spustit audio
autoři: Tvůrčí skupina literárně-dramatické tvorby, Lenka Veverková