Festival 13+: Žádná kázání ani morality

19. leden 2018
Gazdina roba

V neděli 14. ledna skončil v pražském Divadle v Dlouhé 9. ročník nesoutěžní divadelní přehlídky nejen pro teenagery Festival 13+. Celou přehlídku průběžně reflektovali studenti Divadelní vědy na svém blogu nazvaném Divědové na blogu. Dva Divědové, mladí divadelní publicisté  – Nikola Škvarová a Lukáš Křížek - tentokrát nahlédli pod povrch dění na Festivalu 13+, aby o něm mohli referovat v pořadu Reflexe. Divadlo! 

Blog Divědové na blogu vznikl oficiálně v dubnu roku 2015 z vlastní iniciativy studentů Katedry Divadelní vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Kromě obohacování divadelního prostoru studentskými názory slouží také jako odrazový můstek k tomu, jak se učit psát o divadle a jak o něm uvažovat. Stěžejním bodem postupně ustalující se dramaturgie blogu (reflexe, glosy, rozhovory, texty o divadle) jsou reflexe festivalů.

Ghost Protocol, Divadlo v Dlouhé

Festival 13+ zahájila komorní inscenace Ghost Protocol v režii Lindy Duškové a nové hudební retro Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾ v režii Miroslava Hanuše. Vedle této britské verze nelehkého dospívání se v programu festivalu objevila i neméně známá varianta americká - Mládí v hajzlu v podání Divadla Petra Bezruče z Ostravy. Následovaly dvě různorodé autorské adaptace klasických textů - Gazdina roba Gabriely Preissové v úpravě a režii Tomáše Jarkovského a Jakuba Vašíčka z plzeňského Divadlo Alfa a Hrubínova Romance pro křídlovku Městského divadla Kladno v režii Miroslava Hanuše. Další večery naplnily autorské tituly - Atomová kočička Tomáše Dianišky v podání Divadla F. X. Šaldy a loutkový komiks Goon: Krvavá pomsta! čerstvých absolventů DAMU.

V čem se věková skupina 13+ liší od ostatních a jaký je současný stav české divadelní scény pro mládež? Na tyto a další otázky odpovídal dramaturg a režisér Luděk Horký.  

Já jsem za tento festival dlouhodobě šťastný především z důvodu, že zviditelňuje divadlo 13+ jako specifickou divadelní oblast. Už deset let mapuje tuto oblast divadla a dokazuje, že rok co rok vznikají inscenace specificky této cílové skupině určené režijním výkladem, který klade důraz na pocity takto starého člověka a na to, jak vnímají svět kolem nás.
Luděk Horký

 

Tajný deník Adriana Molea ve věku 13 a ¾

Plzeňské Divadlo ALFA na festival přivezlo inscenaci Gazdina roba. Ačkoli jde o titul z povinné školní četby, více než jeho stravitelné přiblížení mladému publiku vytvářejí tvůrci – režisér Jakub Vašíček a dramaturg Tomáš Jarkovský – moderní tragický příběh.

Pro mě nejvíc nese téma Mánek, který je středobodem inscenace. Člověk musí mít sílu na to postarat se o sebe, vzít osud do vlastních rukou a ustát to. Což si myslím, že tohle téma právě pro teenagery rezonuje – když to neuděláš, tak to prostě neuděláš…
režisér inscenace Jakub Vašíček

Inscenace Goon: Krvavá pomsta! vznikla roku 2016 v rámci magisterského projektu Daniela Kranicha, bývalého studenta Katedry alternativní a loutkové divadla na pražské DAMU. K pubertálnímu publiku se dá samozřejmě přistupovat mnoha způsoby. Režiséři inscenace a zároveň herci Daniel Kranich, Antonín Týmal a Jan Strýček na to jdou cestou anarchie, punku a loutkového divadla.

Romance pro křídlovku

Věková skupina 13+ je u nás institucionálními divadly pro děti poněkud opomíjena, stejně tak je opomíjena i kritickou a historickou reflexí. Tvorba pro mladé publikum se tak mnohdy váže ke scénám pro dospělé nebo k jednotlivým osobnostem českého divadla. K tomu, jak lze rozdělovat divadlo v rámci věkových skupin, jak se vyvíjela scéna pro mládež a v jak vypadá dnes, se v pořadu vyjadřují – odborník na tvorbu pro děti a mládež Luděk Horký, dramaturgyně Karola Štěpánová, publicistka Jana Soprová a herci Daniel Kranich a Jan Strýček.

Když se bavíme o tom, jak něco teenagerskému publiku předat, tak pro mě není rozhodující forma, ani téma, ale to, aby to nebylo a priori kázání, moralita, která jim říká, co mají dělat a jak se mají chovat.
Jan Strýček

 

Festivalem 13+ za deset let jeho existence, počítáme-li i jeho nultý ročník, prošlo celkem šedesát šest inscenací z dvaceti šesti divadel a třinácti českých a slovenských měst. Co do počtu, nejvíce inscenací bylo z Divadla v Dlouhé, na pomyslném druhém místě je Divadlo Petra Bezruče z Ostravy a třetí je pražská DAMU. Mladé publikum strávilo v rámci letošního 9. ročníku festivalu 13+ v Divadle v Dlouhé šest dní a vidělo sedm inscenací, z nichž pět bylo mimopražských.

autoři:Nicola Škvarová, Lukáš Křížek
  • Divadlo
  • Recenze