Fenomén rocku pro děti je odrazem hudebního světa dnešních rodičů
Současné rockové projekty pro děti nabízí nejmladším posluchačům show s bláznivými nápady, nesnaží se je okatě vzdělávat a hrají hudbu, která baví i dospělé hudebníky.
Rock a hudba pro děti se na domácí půdě dlouhou dobu míjely. Až před více než dekádou vtrhla do hudebního světa dětí rocková muzika s projektem Kašpárek v rohlíku. Původně se mělo jednat jen o sezónní představení Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Projekt ale nakonec slavil takový úspěch, že se dočkal samostatné koncertní verze, která dodnes zpestřuje i programy velkých letních festivalů.
Brzy se v jejich stopách vydaly i další formace a dnes existuje dokonce několik hudebních festivalů zaměřených primárně na dětského posluchače, potažmo celou rodinu.
Čůrej jako táta s mámou
„Dětská muzika neexistuje,“ oponuje Kašpárek. „Když položíte před dítě šroubovák nebo plyšáka, vždycky si vybere šroubovák, protože ho víc přitahuje částečně nedostupný svět dospělých. My jsme navíc pokaždé chtěli dělat muziku především pro sebe. To, že se to líbí celému věkovému spektru, je super a my to bereme jako plus,“ dodává vzápětí sebevědomý Kašpárek. A v jeho slovech je částečně ukryté tajemství neutuchající popularity koncertů těchto kapel. Podobají se totiž dospěláckým hudebním večírkům, mají stejný náboj a hlavně se nesnaží děti uměle manipulovat.
„Nikdy s dětmi neděláme žádné vláčky, soustředíme se na to, předvést jim co největší show,“ přitakává zpěvák a kytarista Ondřej Škoch. A když show, tak převleky, maskoti, bubliny, konfety, projekce a další propriety, které koncerty doprovází. Výsledný dojem dalece překonává dříve běžné „výchovné koncerty“. Kašpárek v rohlíku má s pořádáním velkolepých show bohaté zkušenosti. Na své festivalové štace tu a tam bere popelářský vůz či nechá děti rýpat v zemi opravdovými bagry.
„Před lety jsme měli plán zaplnit během našeho koncertu prostor pod střechou velkého sálu Lucerny dvaceti létajícími žraloky na dálkové ovládání. Teprve během koncertu se ukázalo, že všichni fungují na jedné frekvenci, takže hejno to brzy napralo do zdi a bylo po zábavě,“ přibližuje úskalí odvážných nápadů Kašpárek.
Výchova nebo zábava?
Pro rock už rozhodně neplatí letité motto „sex, drogy a rock’n’roll“. Dnes tento žánr slouží jako jedna z možných platforem, jak dětem předat užitečné poznatky. Na tomto principu je postavená jedna z prvních rockově vzdělávacích platforem – EduRockShow. „Děti na našich koncertech řádí, zpívající si naše písničky a zůstávají celou dobu pod pódiem. My jim užitečné informace předáváme zábavnou formou. Jak s ní pak doma naloží rodiče nebo učitelé, je pak druhá věc,“ dodává Ondřej Škoch. Vychovávat, ale ne poučovat, dal by se parafrázovat přístup této skupiny. Vedle toho podvratný Kašpárek razí heslo: Děti, nezapomeňte zlobit! „To proto, aby bylo poznat, kdy jsou hodné,“ vysvětluje. Zástupci obou projektů dodávají, že nejlépe celé představení funguje, když se tok písniček příliš nebrzdí dlouhými promluvami nebo divadelními vstupy. V tomto jsou děti podobné dospělým.
Dětské publikum kapelám sice pomalu odrůstá, někteří se ale po „rizikovém“ období puberty k písničkám nesměle vracejí. „Nedávno jsem pod pódiem zahlédl dvě dospělé dámy, které mi pak po koncertu prozradili, že na Kašpárka jako malé řádily, a protože je písničky vždycky bavily, přišly si zážitek znovu zopakovat. Jen se bály, jak to bude vypadat, když do sálu přijdou samy,“ potvrzuje Kašpárek. I rockové písničky pro děti dokáží žít se svými posluchači dál.
Poslechněte si celé ArtCafé včetně hudebního bloku, věnovaného íránské elektronické hudbě:
Související
-
Hudba pro děti? Svět jiného vnímání a bezprostředního, jasného sdělení
Jak hudebníci přistupují k projektům pro dětské publikum? Co si myslí o hudební výchově ve školách? A jak dětské publikum reaguje?
-
Jazz, funky i říkanky. Hudba pro děti nemusí být jen naivní a jednoduchá
Čím dál více uskupení brojí proti představě, že dětem je potřeba hrát písničky s přihlouplými texty na tři akordy, u kterých se interpret pitvoří a mává culíčky.
-
Máme-li děti za hlupáky, mají ony za hlupáky nás. Divadlo Polárka děti bere jako rovnocenné partnery
Tvůrci brněnské scény chtějí s dětskými diváky sdílet zážitky. Nabízejí inscenace pro děti všech věkových kategorií a své publikum ze zásady nepodceňují.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka