Fantazie ani fantasy nemá hranice. Ben Aaronovitch vytváří své příběhy v meziprostoru

17. květen 2023

Osmadvacátý ročník literárního festivalu a veletrhu Svět knihy se nezaměřil na spisovatele pocházející z nějaké konkrétní země, ale na autory bez hranic. A právě takovým je i britský spisovatel Ben Aaronovitch, autor titulů jako Řeky Londýna, Zvony Londýna, Šepot podzemí, Nejodlehlejší stanice či Co dělala Abigail v létě, které vycházejí v edici Fantastika nakladatelství Argo.

Knižní série Bena Aaronovitche Řeky Londýna. Dvacátého února autorovi navíc vychází novinka pod názvem False Value, na jejíž překlad si čeští čtenáři budou muset ještě počkat

„Fantazie obecně žádné hranice nemá: klouže pod nimi i nad nimi a krouží okolo nich. To, co obecně chápeme jako hranice, žánr fantasy ignoruje, i když má svoje limity – a v jejich rámci se pohybuje. Čtenáři by tedy měli hledat, kde se ty hranice a limity stýkají a kde zas ne. A právě v prostoru mezi nimi vytvářím svoje příběhy,“ odpoví Ben Aaronovitch na otázku po mezích a hranicích žánru.

A dodává: „V zásadě pracuju se dvěma typy postav. Některé postavy pořád rozvíjím dál, například Petera Granta – průběžně přemítám, jakou by měl mít rodinu a rodiče, jaké má zázemí. A pak jsou postavy, které si vymyslím pouze pro danou chvíli: jenom proto, že potřebuju, aby někdo v příběhu pronesl větu nebo něco udělal, ale pak se jich nikdy nezbavím. Zkrátka se nějak vynořily a nejdou odstranit – a takových mám odhadem osmdesát procent. Když je píšu, otevřou třeba Peterovi dveře, aby mohl vejít, jenže pak mi zůstanou na krku ještě v dalších šesti knihách.“

autor: Hana Ulmanová
Spustit audio

Související