F. T. M. = Futurismus

03558545_1.jpeg
03558545_1.jpeg
0:00
/
0:00

Obdivovali rychlost závodních automobilů i horečnatou nespavost, velebili válku a chtěli zničit muzea i knihovny. Válku prohlašovali za "hygienu světa", neskrývali obdiv k fašismu. Exhibicionisté nebo šílenci? Myšlením i místy, která jsou s v Itálii spjatá s futuristickou avantgardou, v "malém bedekru" provází Kateřina Hloušková.

F. T. M. jsou iniciály jména Filippa Tomase Marinettiho – umělce, jehož jméno většina z nás kdysi zaslechla ve škole ve spojení s prvních směrů v rámci moderny. Koncem prvního decennia dvacátého století byl vyhlášen manifest futurismu, jehož „zakladatelem“ a ideovým hybatelem byl právě Marinetti.

Milovník uniforem, žen i velikášských gest

Z dnešního pohledu je futurismus bláznivý, destruktivní k tradičním hodnotám, oblibující exaltovaná gesta, automobilismus, modernizaci a agresivitu. O italských futuristech si ještě budeme pamatovat, že se zapletli s Musolinim a fašismem. Jako fascinující příběh dynamických a dramatických dějin počátku dvacátého století poznala tento vypjatý a maximalistický styl vystudovaná historička Kateřina Hloušková. Do Itálie se během let opakovaně vypravuje, vrací, aby navštívila destinace s futurismem spojené, a snad i to, co bylo „duchem místa“ uchováno.

Právě na základě těchto cest vznikl bohatě ilustrovaný a mnoha unikátními dokumenty vybavený Malý „bedekr“ futuristické avantgardy. Název knihy F. T. M. = futurismus se stal zároveň názvem pořadu, ve kterém autorka vypráví nejen o svém poznávání italského prostředí, fascinující cestě výletní lodí do Bellagia, projdeme kontaktů futuristů italských s ruskými, včetně jejich dohadů, který futurismus je ten pravý, první a zdrojový. Knihu doprovází bohatý obrazový materiál a je doplněna i o překlady zásadních manifestů, z nichž některé dosud nebyly do češtiny přeloženy.

Spustit audio
autoři: Kateřina Hloušková, Milena M. Marešová