Existuje české město, kde nestojí panelák? Výstava představuje 73 sídlišť ve 14 krajích

24. leden 2018
Sídliště Ďáblice v Praze, 1. polovina 70. let

Sály Uměleckoprůmyslového musea aktuálně zaplnily výstavní panely, modely, fotky a grafy. Představují se tu výsledky pětiletého výzkumného projektu Paneláci aneb Panelová sídliště v České republice jako součást městského životního prostředí.

Nejrozšířenější a nejtypičtější hromadná výstavba 50. až 80. let na našem území, to jsou sídliště. Bydlí v nich odhadem tři milióny Čechů. Celou republiku projel a prozkoumal početný tým odborníků – historici umění, ale i antropolog, socioložka, či odborník na památkovou péči. Výsledkem je online platforma s mapou nabitou informacemi, několik knih, putovní výstava v každém kraji a aktuálně i velká, souhrnná prezentace v Uměleckoprůmyslovém museu.

Paneláky najdete všude, sídliště se stavěla i na venkově

Paneláky: Brutalistní krása, nebo bydlení za trest?

03554208.jpeg

O výzkumném projektu mapujícím tuzemská sídliště.

Lucie Skřivánková, vedoucí celého badatelského týmu, se o panelová sídliště zajímá dlouhodobě, a coby kurátorka UP musea požádala o grant. Povedlo se a práce mohla v roce 2013 začít. „Doufáme, že se nám podařilo za těch pět let ukázat, že nejsou všechna panelová sídliště stejná, že jsou mezi nimi obrovské rozdíly. Za řadou z nich stojí výjimeční architekti, někteří ještě z té meziválečné generace – protože my jsme vývoj sídlišť sledovali už od toho poválečného období,“ popisuje výsledky své práce Lucie Skřivánková.

Fotografická dokumentace výroby panelů domu G 40 ve Zlíně, 1953–1954

Nechtěli jsme nic lakovat na růžovo, ale celý fenomén důkladně prozkoumat

Tomáš Džadoň

02596490.jpeg

Slovenský umělec a absolvent ateliéru Jiřího Příhody na AVU, Tomáš Džadoň (*1981, Poprad), se ve své práci vypořádává především s dědictvím sídlištní zástavby a reinterpretacemi architektury socialistického Československa.

Na výstavě, která nese název Bydliště: panelové sídliště, a potrvá v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze od 25. ledna do 20. května 2018, se jako architekt výstavy podílel výtvarný umělec Tomáš Džadoň, sám často pracující s estetikou i významem paneláků.   „Já mám s paneláky rozhodně osobní vztah, říkám, že jsem se v paneláku narodil, že to je můj rodný dům. Vyrůstal jsem na sídlišti v Popradě s výhledem na Tatry. Ten prostor mě formoval – a to není zkušenost jen moje, ale celé mojí generace,“ dodává.

V době, kdy se do módy dostává architektura a design 70. a 80. let by se mohlo zdát, že projekt Paneláci hraje na nostalgickou strunu. Jak ale vysvětluje Eva Novotná, není to tak docela pravda: „My jsme to nechtěli lakovat na růžovo, ani prvoplánově rehabilitovat. Chtěli jsme tento druh výstavby zmapovat a zasadit to téma celé do širšího kontextu – ať už státní aparatury, administrativy i vývoje. Není to obhajoba sídlišť, ale snaha seriózně ukázat jejich pozadí – proč vznikly a z čeho vycházela i ta jejich vizualita.“

Celý záznam pořadu včetně dalších hostů a hudby podle výběru Dominika Gajarského si můžete poslechnout zde: