Elektronická žena. Překvapivé, po léta přehlížené příběhy žen, které formovaly elektronickou hudbu
Daphne Oram, Pauline Oliveros, Beatriz Ferreyra a další. Jejich podíl na vývoji elektronické hudby je doceňován až v poslední době. Uvádějí Pavel Klusák a BioMasha. Poslouchejte on-line po dobu čtyř týdnů po odvysílání.
Večer na téma je tentokrát věnován ženským osobnostem, které měly silný podíl na vývoji elektronické hudby během dvacátého století. Jejich role je doceňována až v poslední době: ať už působily v Evropě jako Daphne Oram, ve Spojených státech jako Pauline Oliveros, anebo přišly z Latinské Ameriky jako Beatriz Ferreyra.
Pavel Klusák připravil ohlédnutí za řadou těchto osobností od dvacátých až do osmdesátých let minulého století: nová hudba šla v jejich případě ruku v ruce s objevováním nových technologií. Společnost se opakovaně ptala, zda může mít takto nezvyklá tvorba vůbec status kultury.
Elektronika nepřipoutala tvůrce výhradně k technologiím: pomohla jim lépe uslyšet celý svět.
Pavel Klusák
V první části večera si o historii elektronických žen vyprávějí Pavel Klusák a Marie Černíková, autorská hudebnice a divadelní umělkyně, která už patří ke generaci a societě, jež má s elektronickou hudbou vlastní běžnou zkušenost. V druhé části večera doplní příběhy koncert: tři čtvrthodinové mixy hudby autorek, které v elektronické a elektroakustické hudbě vytvořily jedinečné dílo.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
-
Nora Eckhardtová: Druhá strana řeky. Jak souvisí zmizení podnikatele s dávným krveprolitím?
-
Šedivý pokoj, Čmoud nebo Návěstí. Povídky Stefana Grabińského, klasika polské fantastické literatury
-
Kurt Vonnegut: Matka noc. Nejčernější groteska o muži, který šířil zlo, aby pomohl dobru
-
Inger Johanne Strøm: Blizkabytost.com. Ironický pohled na problém lidské osamělosti
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí
Karin Lednická, spisovatelka

Šikmý kostel 3
Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.