Dvojnásobná nominace pro Letnice. Ceny Magnesia Litera má šanci získat Hlaučo nebo Pitínský

18. březen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Miroslav Hlaučo | Foto: Tomáš Vodňanský, Český rozhlas

Magnesia Litera zveřejnila nominace za rok 2024. Jak se liší od před týdnem vyhlášené Ceny literární kritiky rozebírá Šárka Jančíková

Nakolik se zavedené tuzemské literární ocenění a nominace na něj vyhlášené doplňují s novou, nedávno udílenou Cenou literární kritiky? A co díky šíři svého záběru a mnohosti kategorií Magnesia Litera ukazuje navíc? Napomáhají tomu nějak třetím rokem přidané žánrové kategorie?

Nominovaní na Magnesiu Literu 2025

Čtěte také

Necelý týden po udílení Cen literární kritiky vyhlásila své nominace nejznámější tuzemská literární cena Magnesia Litera. Přestože se obě ceny snažily neocitnout v opozici a nevymezovat se vůči sobě navzájem, čtenář sledující dění se srovnání asi nevyhne. Nominace Magnesie se s oběma vítězkami od kritiků míjí, nicméně v nominacích na prózu se některá jména opakují: Miroslav Hlaučo a Kristina Hamplová. Ty do třetice doplňují filigránské, osobitým jazykem uchopené povídky divadelního režiséra Jana Antonína Pitínského, které naopak ocenění profesionálních publicistů opominulo.

Šárka Švábová hovoří s Janem Antonínem Pitínským nejen o jeho knize Domácí potřeby

Jan Antonín Pitínský (2019)

Nominace za poezii vyzobávají z úplně jiných vod a volí „básně o nejistých odchodech a mihotavé smrti“ ve sbírce Konkrétní poštolka Jakuba Řeháka, poetické drobnokresby vyjadřující „tresť viděné skutečnosti“ v knize Ahava Tomáš Tomáška a syrovou lyriku ve Vzteklině Apoleny Vybíralové. Trio doplňuje ještě i Lubomír Tichý s prvotinou Místní, kde se „v jemných nuancích přírodního i lidského se odehrávají básně-události nečekaného dosahu“. Ta je nominovaná v kategorii debut roku, kde se podruhé ocitl (kromě kategorie próza) i román Letnice Miroslava Hlauča. Ten je potenciálním favoritem ceny nejen pro tento „dubl“, ale zejména proto, že jeho kniha spojuje přístupnou čtivost až únikovost s barvitým jazykem a „postmoderními i magickorealistickými přístupy“. Mezi top 3 debutanty se probojoval i biotechnolog Martin Čepa se svou knihou Zvon pro starší děti o cestování v čase do roku 1945.

Rozhovor s Kristinou Hamplovou, jednou z nominovaných v kategorii próza za knihu Lover/Fighter

Nominace v kategorii publicistika kombinují čtenářsky vděčné náměty jako popularizace výzkumů českých přírodovědců Lenky Vrtiškové Nejezchlebové Zvířata v éře lidí, se společensky důležitými tématy jako přetrvávající pay gap, neboli nižší platové ohodnocení a další výzvy, jimž čelí ženy na českém pracovním trhu, a důstojnost lidí s takzvaným náročným chováním, kteří za zdmi institucí, jež by o ně měly pečovat, nemají žádné zastání.

Šárka Homfray

Žánrové ceny za detektivku, fantastiku a humoristiku si sice už od loňska vydobyly prostor v hlavním ceremoniálu, nominace přesto naznačují problematičnost výběru při kolísavé úrovni textů, které by neměly šanci získat cenu zkrátka „jako literatura“ bez ohledu na své vymezení a zařazení. A přitom by se dalo říci, že jak kniha Lover/Fighter, tak Letnice by se daly označit nálepkou fantastika (možná i humor), nicméně v nominacích jsou stále za prózu. Čím to asi bude?

Rozhovor s Marií Voslářovou, která byla nominovaná na Magnesii Literu za překlad románu Usedlost od Marie Turtschaninoff (Argo)

Magnesia Litera 2025 – NOMINACE

 


Luxor Litera za prózu

  • Kristina Hamplová: Lover/Fighter (Dokořán)
  • Miroslav Hlaučo: Letnice (Paseka)
  • Jan Antonín Pitínský: Domácí potřeby (Větrné mlýny)

 

Litera za poezii

  • Jakub Řehák: Konkrétní poštolka (Odeon/EMG)
  • Tomáš Tomášek: Ahava (Triáda)
  • Apolena Vybíralová: Vzteklina (Bílý Vigvam)

 

Litera za knihu pro děti a mládež

  • Bára Dočkalová: Kost (Il. Zdenka Holub Převrátilová, Labyrint)
  • Robin Král a Andrea Tachezy: Na pouti (Meander)
  • Bára Purmová: Diviška a červený provázek (Il. Vendula Tomšů, Brkola)

 

NF IOCB Tech Litera za naučnou literaturu

  • Alena Hadravová: Řecké mýty v literární a výtvarné tradici (Academia/ÚSD AV)
  • Kateřina Piorecká a kol.: Gesto a skutečnost. Umění v meziválečném Československu. 1. Obyčejný život (Academia/ÚČL AV)
  • Marek Špinka, Jan Havlíček, Iveta Štolhoferová, Daniel Frynta: Etologie. Mechanismy, ontogeneze, funkce a evoluce chování živočichů (Academia)

 

ČRo Plus Litera za publicistiku

  • Šárka Homfray, Lucie Václavková: Pay Gap: Kratší konec provazu (Nakladatelství Alarm)
  • Petr Třešňák: Důstojnost (Druhé město)
  • Lenka Vrtišková Nejezchlebová: Zvířata v éře lidí (N media)

 

Litera za nakladatelský čin

  • Miroslav Huptych: Zvyky, obřady a slavnosti u různých národů světa (Práh)
  • Zuzana Meisnerová Wismer, Lukáš Bártl, Robert Krumphanzl a kol.: System Langhans I. a II. (Spolek PRO Langhans)
  • Karolína Vránková (ed.): Malešická kronika. Z pole do metropole (ZO ČSOP „Natura, quo vadis?“)

 

Litera za překladovou knihu

  • Fatma Aydemirová: Džinové (z němčiny přeložila Viktorie Hanišová, Host)
  • Pirkko Saisio: Trýzeň (z finštiny přeložil Michal Švec, Host)
  • Maria Turtschaninoff: Usedlost (ze švédštiny přeložila Marie Voslářová, Argo)

 

DILIA Litera za debut roku

  • Martin Čepa: Zvon (Argo)
  • Miroslav Hlaučo: Letnice (Paseka)
  • Lubomír Tichý: Místní (fra)

 

Litera za detektivku

  • Tereza Bartošová: Dceřina kletba (Motto/Albatros Media)
  • Ilona Dobrovolná: Panoptikum pana Perkinse (MOBA)
  • Jana Jašová: Dravé zvěři napospas (Motto/Albatros Media)

 

Litera za fantastiku

  • Jakub Hussar: X-Tal (Argo)
  • Petra Klabouchová: Ignis fatuus (Host)
  • Lukáš Vavrečka: Meziměsta (Prostor)

 

Litera za humoristickou knihu

  • Lucie Macháčková: Historky z Tinderu 2 (Ikar/EMG)
  • Albrecht Smuten: Kapitán Chemo (Epocha)
  • Marek Toman: České sklo (Akropolis)

Související