Důležitý je detail a atmosféra. Ilustrátorka roku Nikola Logosová popisuje, jak vznikají její kresby
Ilustrátorkou roku 2019 je podle odborné poroty soutěže Czech Grand Design letos osmadvacetiletá Nikola Logosová. O kreslířském světě plném rozmanitých detailů a městských zákoutí i o řeckých kořenech a studiích na UMPRUM mluvila ve Vizitce s Ondřejem Cihlářem.
Klub divných dětí od Petry Soukupové a Pozor, doktor! Petra Svobodného. Knihy určené dětem a mládeži, k ilustraci každé z nich ale musela Nikola Logosová přistupovat jinak. Zatímco výběr ilustrovaných momentů Klubu divných dětí byl mixem autorčiných a ilustrátorčiných přání, obrázky v publikaci o dějinách medicíny v sedmi dnech se řídily odlišnými pravidly.
„Nejprve jsme vyladili první kapitolu, abychom viděli, zda to celé vůbec bude držet pohromadě. Autor je lékař, takže měl přesnou představu o tom, jak mají ilustrace vypadat. Pokud děláte naučnou knihu, je důležité být pravdivý. Nakreslila jsem například mikroskop, ale musela jsem ho třikrát předělávat, protože autor přesně věděl, jaký mikroskop v dané době existoval,“ vrací se Nikola Logosová ke knize, na níž jako ilustrátorka pracovala rok.
Pečlivost se ale vyplatila. Právě za tyto dvě jmenované publikace byla Nikola Logosová nominovaná na ilustrátorku roku v rámci cen Czech Grand Design – a zvítězila. Ocenění ji těší, bere ho ale s rezervou: výběr vítězů vnímá jako otázku osobního vkusu a zároveň ví, že v České republice působí celá řada šikovných ilustrátorů a ilustrátorek.
Nikola Logosová studovala na pražské UMPRUM v ateliéru Juraje Horvátha. Na kontě má ilustrace pro knihy i časopisy, se studiem Najbrt spolupracovala na vizuálech pro Českou filharmonii. Kreslila také plakáty pro klub MeetFactory a věnuje se volné tvorbě: výrazné jsou především její obrazové deníky z cest. „Snažím se zachytit spíš atmosféru daného města než to, co v něm je. Důležité jsou pro mě detaily, třeba v New Yorku jsem kreslila motorkářský bar polepený samolepkami nebo vagon metra.“ Dodala, že v karanténě se zaměřila na Prahu, kde ji zaujalo hlavně dopravní značení, a v budoucnu by se ráda „deníkově“ zaměřila na Broumov, kde se koná ilustrátorské sympozium.
Nikola Logosová má řecké kořeny a ve Vizitce zmínila několik kulturních odlišností: Řekové podle ní berou život s mnohem větší lehkostí a díky specifickému podnebí tráví dospělí i děti daleko více času venku. Její tety, které žily na Moravě a pak se do Řecka vrátily, ale zdatně kombinují obě kultury: z bytu u moře se prý line zvuk nekonečného seriálu Ordinace v Růžové zahradě. Jeden z výletů za řeckými příbuznými zaznamenala Nikola Logosová do autorské knížečky Řecký návrat. Vyšla jako doprovod knihy To je Řecko ilustrátora, malíře a spisovatele Miroslava Šaška (1916 – 1980).
Čím se Nikola Logosová inspirovala, když ilustrovala leporelo Rekomando o cestě zásilky na dětský tábor? Jak se jí studovalo v ateliéru Juraje Horvátha, jak se jako autorka staví ke komiksu a jaké kresby se jí samotné líbí? Poslechněte si celou Vizitku.
Související
-
Petra Soukupová: Povídka je pro mě cvičení
Píše knížky pro dospělé i pro děti – a některé stojí za to vzít do ruky naráz: těsně spolu souvisejí dětská detektivka Kdo zabil Snížka a román Nejlepší pro všechny.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.