Dramatik poetického jazyka a brutální reality. Připomínáme si 110. výročí narození Tennesseeho Williamse

26. březen 2021
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03197293.jpeg

Tramvaj do stanice Touha nebo Kočka na rozpálené plechové střeše, obě dvě dramata oceněná Pulitzerovou cenou patří do díla amerického dramatika Tennesseeho Williamse, který se narodil před 110 lety. Poslechněte si třídílný cyklus věnovaný jeho životu a dramatickému dílu. Seriálem provází amerikanista a překladatel Tomáš Kačer z brněnské Masarykovy univerzity.

Tennesse Williams byl autorem více než dvou desítek divadelních her. Byl dramatikem spojeným především s tradicí amerického jihu. Narodil 26. března 1911 v Columbu v Mississippi jako Thomas Lanier Williams (zemřel 25. února 1983 v New Yorku). Své jméno si na Tennessee změnil až ve svých 27 letech, tedy v době, kdy se přestěhoval do New Orleans v Louisianě, kam také později situoval jednu ze svých nejznámějších her Tramvaj do stanice touha. Jeho hry o pravdě, iluzích a vztazích mezi lidmi se hrály v místních divadlech. První cenu získal za sbírku aktovek nazvanou American Blues, ale první skutečný úspěch přinesla až hra Skleněný zvěřinec z roku 1945.

Čtěte také

Williamsovo nejslavnější drama – Tramvaj do stanice touha z roku 1947 – je důkazem jeho dramatického talentu. V tomto textu obsáhl brutalitu i něhu, kultivovanost i pudovost, která se skrývá uvnitř všech postav. Je to existenciálně-sociální drama, drsný, smutný i působivý příběh o touze po lásce.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová