Digitální show čerpají ze smyslových zážitků v přirozeném světě, zároveň ale dělají vše pro jeho zničení

3. říjen 2024

Výraz imersivní se dříve používal pro umění, na které se divák nedívá jen z odstupu, a jeho sdělení vzniká až skrze divákův prožitek, nedostává ho předem hotové. Nyní se ale pojem stal synonymem pro různé digitální show. Nedávno jsem v Tokiu navštívila výstavu v muzeu teamLab Planets. V jejím záhlaví se píše: „Spolu s ostatními se ponořte do celého těla, vnímejte svým tělem a sjednoťte se se světem.“ 

Kdybych četla jen název a úvodní texty k expozicím, nabyla bych dojmu, že výstava se zabývá přesně tím, co považuji za důležité a sama různými způsoby dělám, tedy zvyšováním citlivosti vůči přirozenému světu kolem nás a vážení si ho. Má to ale několik háčků…

Muzeum teamLab Planets
Najdeme zde třeba expozici Plutí v padajícím vesmíru květin. Jenže namísto skutečnými květin v přirozeném prostředí jsme obklopeni jejich digitální imitací. Květiny jsou na podlaze, na stropě, hýří barvami, pohybují se či se obludně zvětšují. A člověk si klade klíčovou otázku, která prolíná celou výstavou: Chceme-li přitáhnout pozornost lidí ke kráse přirozeného, v tomto případě přírodního, světa, proč děláme opak? Proč namísto přivedení k živým květinám, které naštěstí ještě okolo nás jsou, lidem nabízíme umělou show? Protože obyčejná květina už nestačí? Protože takto lidi od přirozeného prostředí ve skutečnosti vzdalujeme. Jako bychom už nyní žili v apokalyptickém světě, v němž květiny, zvířata či les neexistují a zážitek z nich si musíme vytvářet uměle. Je to dvojnásob paradoxní právě v Japonsku s jeho historickou tradicí zenu či haiku, které tříbí schopnost vnímání světa v jeho nejelementárnější a nejskromnější podobě. Další expozice jsou ve stejném duchu.

Muzeum teamLab Planets

Alarmující hlavně je, že podobnými show směřování k onomu apokalyptickému světu bez přírody urychlujeme. teamLab Planets sídlí v rozsáhlých nových halách, které vyžadují obrovské množství energie na provoz. Zároveň se nachází na okraji města a tak potřebuje speciální rychlodráhu (ta sama je show).

Tokio, cesta k muzeu teamLab Planets

A je tu ještě jedna obecná otázka. Expozice je inzerována jako umění, přesto, že se jedná spíše o kategorii zábavné show. A to i přes to, že estetika děl je někdy i kultivovaná.

Především se ale jedná o obecný trend, který může přinést dalekosáhlé dopady na formování našeho způsobu vnímání či hodnoty. A také například na fungování galerií a muzeí. Felix Barber a András Szántó, nedávno publikovali text „Imersivní umění exploduje a muzea mají z čeho vybírat“. Nastiňují myšlenku, že ta klasická muzea a galerie, která se nepřizpůsobí trendu, v němž už nebude návštěvníkovi možné nabízet umění v jeho čisté podobě, ale bude potřeba ho přeinterpretovat skrze digitální show, pravděpodobně budou bojovat o přežití. Navíc pro muzea v jejich současných sídlech, která bývají v centrech měst, naplnění tohoto trendu nebude podle autorů technicky možné, protože vyžaduje tisíce metrů čtverečních. To může znamenat totéž, co v Tokiu, tedy umísťování na okraje měst, se všemi dopady na infrastrukturní a energetickou náročnost. Takže vlastně mluvíme nejen o dopadech na naše vnímání světa, na galerie a muzea, ale také na životní prostředí měst.

Muzeum teamLab Planets
Spustit audio

Související