Dav mě nikdy nezajímal, šel jsem za svobodou, říká hudebník a manažer Ivo Pospíšil. Po cestě ho ovlivnil underground, rock´n´roll i filmy
Manažer, DJ, baskytarista, někdejší člen kapely DG 307 a fanoušek rockn´n´rollu, spoluzakladatel klubu Radost FX a kapely Garáž, sběratel zážitků a filmový fanoušek Ivo Pospíšil oslavil 70. narozeniny. K nim si nadělil i druhé vydání vzpomínkové knížky Příliš pozdě zemřít mladý. „Knihy mi daly do života dobrý základ. Důležitý byl pro mě Rollandův román Jan Kryštof o prostřednosti a mase. Byla to pro mě předehra k undergroundu,“ řekl ve Vizitce, kam ho pozvala Hana Slívová.
Psal se rok 1974, když se Ivo Pospíšil potkal v oblíbené hospodě U Dvou slunců s básníkem Milanem Kochem a jeho přítelkyní Mirkou. Dvojice za pár dní odjížděla stopem do Rumunska, a tak se k ní Pospíšil přidal. Po strastiplné několikadenní cestě doputovali do špinavého letoviska Mamaia. „Říkal jsem si, jestli tohle je opravdu ten cíl, a tak jsem Milanovi podal svůj foťák, ať mě vyfotí, ať vím, kam příště nemám jezdit,“ usmívá se Pospíšil.
Z nepříliš povedeného výletu ovšem vznikla velice povedená černobílá fotografie, která teď zdobí obálku Pospíšilovy vzpomínkové knihy Příliš pozdě zemřít mladý. Její druhé, doplněné vydání vychází v roce autorových sedmdesátin, tedy v době, kdy Pospíšil coby DJ Tea Jay Ivo vkládá síly zejména do večírkového pouštění americké hudby padesátých a šedesátých let. „Tuhle hudbu jsem si vybral, protože jsem na ní vyrostl,“ konstatuje. „Na Svobodné Evropě jsem poslouchal The Beatles a The Rolling Stones, což je hudba, který vychází z rhytm and blues. A tak jsem se od nich odpíchl do minulosti.“
Rádio Svobodná Evropa, systematická četba a sbírání časopisů a knih, nakoukávání zrovna dostupných filmů a taky dědova garáž a v ní spousta možností k realizaci – to byla součást Pospíšilova dětství. V domácké okrajové pražské čtvrti Klukovice byla nouze o kumpány, a tak svět objevoval sám. Solitérnost mu do velké míry zůstala, stejně jako systematické uvažování. Spolu s manuální zručností a schopností věci dotahovat mu tyto vlastnosti pomohly i v době, kdy se přes náhodně navštívený smíchovský večírek s Pavlem Zajíčkem za gramofonem dostal na začátku 70. let do okolí kapel DG 307 a The Plastic People of the Universe.
Jemný Magor a ti ostatní
„Dav mě nikdy nebavil a nezajímal, vždycky jsem šel za svojí svobodou. Vyrůstal jsem sám, byl odkázaný na sebe, ale taky jsem nechtěl, aby za mě někdo něco dělal a rozhodoval,“ konstatuje. Úkoly, které mu osud přinesl, prý vždycky chápal hlavně jako výzvu. „Po jejich splnění jsem cítil uvolnění, nikdy to ale nebyl pocit štěstí. Emoce mi v tomhle směru nelítaly nahoru – dolů.“
Ivo Pospíšil ve Vizitce mluvil také o manažerských zkušenostech nabytých těsně před revolucí na americkém turné s kapelou Půlnoc, o politickém angažmá svého dědy, díky kterému se sám do politiky nehrnul a raději se držel toho, co v životě doopravdy chtěl dělat, a samozřejmě i o několika zásadních kamarádech. Kromě Pavla Zajíčka, intelektuála a sběratele elpíček, to byl Ivan Magor Jirous, na nějž vzpomíná jako na nevyzpytatelného, ale velice jemného člověka. Mejla Hlavsa byl důležitou hudební svorkou a také oporou v kapele Garáž, režisérka a scenáristka Ester Krumbachová mu zase poradila, že to nejsilnější najde u kořenů. S Ivanem Kralem pak na pódiu poznal tu pravou rockovou energii.
Jestliže zpočátku byl pro Pospíšila důležitý závažný underground, později se plně přiklonil k bezstarostnému rock´n´rollu a na přelomu 70. a 80. let založil kapelu Garáž. I o ní, stejně jako o epizodě jménem „klub a půjčovna cédéček Radost FX“, po které kvůli vážné nemoci, výpovědi i rozpadu dlouholetého vztahu následoval krátkodobý pád na samotné dno, byla ve Vizitce řeč.
Související
-
Michael Kocáb: Materiál na novou desku Pražského výběru je po kupě. Ale je to každý pes jiná ves
Michael Kocáb je hudebník – zpěvák, textař, klávesista a skladatel, ale také někdejší politik. V současnosti přemýšlí nad tvorbou dvou dokumentů a jedné desky.
-
Věřil mi, a to mi dávalo velkou sílu, říká kytarista Michal Pavlíček o spolupráci s Václavem Havlem
Říká o sobě, že je samotář. Hudbu si nahrává doma a „one man show“, jak této práci přezdívá, si kompenzuje hraním v kapelách. Jak je na tom Pražský výběr s novým albem?
-
Michal Nejtek: Dělat věci s jistým výsledkem mě nebaví
Jako zvláštní souběh bdělosti a snění popisuje Michal Nejtek stav, ve kterém komponuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.