Daniela Fischerová: Až bude vypsána soutěž na půlminutovou hru, rozhodně už stojím ve frontě!
Píšících autorů s tak širokým žánrovým rozpětím rozhodně není mnoho. Ačkoliv měla původně nakročeno jednoznačně k filmové a televizní scénáristice, stala se neobyčejně všestrannou literární autorkou, divadelní a rozhlasovou dramatičkou.
Její texty vynikají schopností vystavět příběh, charaktery i jejich konflikty úspornými, až strohými, přesto však neobyčejně sdělnými prostředky. I to je jedním z důvodů, proč letošní laureátka Ceny Českého PEN klubu tíhne k rozhlasové tvorbě.
Já jsem měla v životě dvakrát veliké štěstí: v divadle na režiséra Luboše Pistoria a v rozhlase na Hanku Kofránkovou. To jsou dva lidé, kterým jsem vždycky dávala svoje texty s plnou důvěrou.
Její erudice i šíře zájmů je všestranná, v mnoha rozhovorech byla představena i jako esejistka, osobitá a vtipná astroložka, pedagožka, lektorka nonverbální komunikace“, zdánlivě v ústraní a v tichosti (třebaže po desetiletí) vznikaly verše a říkanky určené dětem. Není sporu o tom, že i tato oblast autorčiny tvorby dnes patří k tomu nejlepšímu v oblasti domácí literární produkce pro mládež, a to včetně těch úplně nejmenších, sotva rozum a cit beroucím, které tak lákavým způsobem vtahuje do jazykových a rytmických hrátek.
Co je hlavním motivem, proč píšu dětské básničky? Je to hra se zvukem. Dokonce věřím, že právě takhle poezie vznikla.
Jakkoliv je pro Danielu Fischerovou příznačná vlídná, vytříbená i vtipná, ale především mnohavrstevná čeština, její postoj k jazykovému vývoji je vstřícně shovívavý a tolerantní.
„Jazyk je živý organismus, který si dělá, co chce, je to takový dravý proud, který nese živé, mrtvé, minulé, příští – a my nemůžeme pořád mluvit jako Bible kralická.“
Hana Kofránková: Neopájet se svým hlasem

Režisérka s krásnou češtinou, nezaměnitelným projevem a talentem vtáhnout posluchače do dramatických příběhů takovým způsobem, že od rádia uši neodtrhnete, oslavila počátkem ledna kulaté jubileum. Je jí třicet do sta.
V mnoha oblastech se Daniela Fischerová projevila jako vstřícná a sdílná, její otevřená a společenská povaha jí umožňuje nejrůznější formy pedagogického působení, včetně lektorských kurzů tvůrčího psaní, dílen na Šrámkově Sobotce nebo Loutkářské Chrudimi.
„Talent nikomu nepřičarujeme. Ale když je tam alespoň elementární zájem o věc, tak se toho dá spoustu naučit. A ten nezkušený autor je najednou jako instalatér, který má prokazatelně víc vercajku v tašce.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Historická detektivka z doby, kdy byl hrad Zlenice novostavbou. Radovan Šimáček jako průkopník žánru časově předběhl i Agathu Christie!
Vladimír Kroc, moderátor


Zločin na Zlenicích hradě
Šlechtici, kteří se sešli na Zlenicích, aby urovnali spory vzniklé za vlády Jana Lucemburského, se nepohodnou. Poté, co je jejich hostitel, pan Oldřich ze Zlenic, rafinovaně zavražděn, tudíž padá podezření na každého z nich. Neunikne mu ani syn zlenického pána Jan, jemuž nezbývá než doufat, že jeho přítel Petr Ptáček celou záhadu rozluští...