Dalibor Šípek: Když táta umřel, měl jsem potřebu dostat svoje nápady na papír

25. listopad 2019

Vázy, mísy, karafy, skleničky, lustry, misky, talíře, židle, křesla, stoly, skříně, knihovny, lampy či svícny – to všechno je k vidění na retrospektivní výstavě Bořka Šípka v pražské Galerii Tančící dům. Na přípravě výstavy se podílel i Šípkův syn Dalibor, který po otcově smrti převzal vedení jeho sklářského studia v Novém Boru. Do Vizitky ho pozvala Alena Rokosová.

Když sklářský výtvarník, designér a všestranný umělec Bořek Šípek podlehl vážné nemoci, zůstala po něm nejen spousta uměleckých předmětů, ale také sklářské studio Anežka v Novém Boru. Doslova rodinný podnik se zhruba deseti zaměstnanci po něm v roli manažera převzal syn Dalibor. „Myslím, že měl tušení, že to vezmu zrovna já, protože jsem byl dlouho jeho pravá ruka. Ve studiu jsem pomáhal jako zadák, který podá a přinese, co je zrovna potřeba,“ řekl ve Vizitce.

První kolekce Dalibora Šípka

Jiný náhled a žádné předsudky

Dalibor Šípek měl nakročeno k taneční kariéře, nakonec se ale rozhodl pro studium fotografie a filmu na Technické univerzitě v Liberci. Sklářské vzdělání mu tedy chybělo a řadu dovedností potřebných k vedení sklářského podniku se učil za pochodu během schůzek a sympozií. Otcovi kolegové mu ale byli naklonění, konec konců sklářský mistr Ivan Kubela s Bořkem Šípkem pracoval ještě před tím, než se dnes třiatřicetiletý Dalibor narodil. 

„Jako nesklář mám na věci úplně jiný náhled a také nemám předsudky. Když přijdu s něčím, co se zdá na první pohled nemožné, pan Kubela to vnímá jako výzvu a spolu vymýšlíme, jak na to,“ říká muž, jenž svůj první sklářský design přenesl z hlavy na papír tři týdny po otcově smrti. „Před tím mi stačilo jen koukat na to, co a jak vyrábí, to bylo umění samo o sobě. Když umřel, najednou jsem měl ale potřebu dostat svoje nápady na papír,“ přiznává.

Retrospektivní výstava Bořka Šípka v Galerii Tančící dům

Bořek Šípek tedy nikdy sklářské pokusy svého syna neviděl. Je to podle Dalibora škoda? „To nevím, prostě je to tak. Nicméně mě i bratra táta vždycky podporoval v tom, co nás bavilo. Neříkal nám, co máme dělat, ale když jsme potřebovali, dal nám radu.“

Daliborův starší bratr Milan působí jako architekt v Číně, svou práci ale konzultují – Milan přispěje radou, jak řešit firemní záležitosti, Dalibor zase pomůže s výběrem drobností do interiérů. Milanovou prací je také náhrobek Bořka Šípka na Olšanských hřbitovech. Podle Dalibora vznikal dlouho a bratr při jeho výrobě zúročil své bohaté zkušenosti s různými materiály.

Oblíbené křeslo

Mezi Daliborovy oblíbené kusy z dílny Bořka Šípka patří nábytek ze série Facelift, což jsou křesla zachráněná z ulice. „Táta je na chatě dal vlastníma rukama dohromady a udělal z nich unikátní kousky. Mám doma některé méně povedené. Na výstavu se možná nehodí, ale pro mě jsou dobré víc než dost,“ usmívá se.

Čtěte také

Ve Vizitce mluvil i o vztahu svého otce a Václava Havla, který Bořka Šípka jmenoval roku 1992 hlavním architektem Pražského hradu. „Hned jak se potkali, věděli, že budou kamarádi. Myslím, že Václav Havel viděl v jeho angažmá i určitou návaznost na Josipa Plečnika,“ upozorňuje na angažmá slovinského architekta ve dvacátých letech 20. století.

Velký vliv měla na Dalibora ale i jeho matka, choreografka a tanečnice Bambi Uden. S ní má spojené písničky od Tracy Chapman a Dolly Parton, které ve Vizitce také zazněly.

Jak prožíval Dalibor Šípek stěhování z Amsterdamu do Prahy? Proč je podle něj těžké fotit sklo a čím mu učarovala fotografie? Jak došlo k realizaci návrhu Václava Havla, který vymyslel plastiku pojmenovanou Neuchopitelný šípek? Poslechněte si celou Vizitku.

 

Spustit audio