Čím víc lajků, tím víc návštěvníků? Jak pracují kulturní instituce s online ratingem?

13. únor 2018
Anežka Eliášová, Štěpán Bärtl, Jana Laštovka

Internetová stránka věnovaná cestování a turismu vyhlašuje výroční ceny Traveller's Choice pro nejlepší instituce. Potřetí v řadě žebříček vede newyorské Metropolitan Museum of Art. V Čechách podobnou soutěž nemáme, ale svým hodnocením se vymyká pražské Centrum architektury a plánování CAMP, Galerie středočeského kraje GASK a virtuální galerie Young Real Art. Jak se bojuje o přízeň v digitálním prostředí?

GASK , CAMP a Young Real Art jsou tři výjimečné instituce s výborným hodnocením na sociálních sítích.  To ale nevzniká samo, za dobré známy může soustavná práce. V českém prostředí se pozornost upírá zejména na Facebook a Instagram.

Komunikace na sociálních sítích zabere hodně víc času, ale vyplatí se

Umění slyšet. Ve čtvercovém stylu. Vltava spustila Instagram

Vltavský Instagram

Nejlepší citace z vysílaní. Stylové černobílé fotografie. I zvukové médium může vést vizuálně pestrý život. Příspěvky z vysílání i ze zákulisí Vltavy se začaly objevovat na Instagramu.

Jana Laštovka zastupující virtuální galerii Young Real Art má dobrou zkušenost s kombinováním odlehčených zpráv s těmi seriózními. Štěpán Bärtl z Centra architektury a městského plánování CAMP připravuje příspěvky na sociální sítě sám bez spolupráce s marketingovou agenturou a přiznává, že se stále učí, co uživatele baví nejvíc: "CAMP se inspiroval prací pro Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy a ze začátku to byla hodně metoda pokus-omyl." Anežka Eliášová z Galerie středočeského kraje GASK se netají tím, že má radost z každého srdíčka na Instagramu a že jí reakce uživatelů dokážou zvednout náladu. "GASK se učí od ostatních, sledujeme i zahraničí.  Navštěvujeme workshopy o sociálních sítích nebo se radíme s novináři." Všechny tři instituce se soustředí hlavně na Facebook a Instagram. Pár let zpátky byla pro všechny klíčová první zmíněná sociální síť, ale Instagram postupně nabírá na síle.

Digitální komunikace s uživateli je časově náročnější, než by člověk čekal. "CAMP slouží jako informační centrum a kvůli řadě dotazů musím oslovovat další kolegy a chystat rešerše. Za každou část Prahy máme kontakt na urbanistu, který mi s odpověďmi pomáhá," uvádí Štěpán Bärtl. I GASK potvrzuje, že příprava komunikace na sociálních sítích zabere čas, náročná je například příprava fotografií. Toto úsilí se ale vyplácí. Podle Anežky Eliášové má GASK vysledováno, že čím více získaných lajků, tím vyšší návštěvnost výstavy.

Díky podnětům ze sociálních sítí se pořizují přebalovací pulty i opravuje klimatizace

Nabízí Instagram nové způsoby, jak vnímat umění?

návštěvníci galerie fotky

Leckdo by možná řekl, že sociální sítě nemohou vnímání výtvarného umění nijak prospět. Současné poznatky ale ukazují, že sdílení na sociálních sítích má i své klady.

Ani jedna ze zpovídaných institucí  zatím systematicky nepracuje s ambasadory, tedy s vlivnými osobnostmi, které na sociálních podporují danou organizaci.  Young Real Art pomáhají zejména umělci, kteří v této virtuální galerii vystavují. O poznání lepší situaci má CAMP: "Jedním z tvůrců konceptu CAMP je Adam Gebrian, který je velice aktivní na sociálních sítích a umí to s nimi. Stejně tak ale zapojujeme i architekty výstav a další umělce," vysvětluje Bärtl. V Kutné Hoře pomáhají umělci, kteří propojují své účty s GASKem.

"Reagovat na sociálních sítích je třeba rychle, abychom neztráceli rating. Zároveň se hbitým přístupem prezentujeme jako moderní instituce, o což nám také jde," vysvětluje Bärtl. Z uživatelských reakcí se navíc dá i poučit. CAMP tak například nyní pracuje na pořízení přebalovacích pultů na toalety. GASK zase na základě reakcí navyšuje kapacitu šatny a řeší vzduchotechniku. Young Real Art díky komentářům od uživatelů vylepšil nákupní proces a distribuci prodaných děl.

Sociální sítě ale ke komunikaci s veřejností určitě nestačí. Stále fungují i tradiční kanály, třeba tištěná inzerce nebo osvědčené newslettery.  V Kutné Hoře se nevzdávají ani výlepových ploch a inzerce v radničních médiích.

Celý záznam pořadu včetně hudby podle výběru Pavla Zelinky si můžete poslechnout zde.