Chlapec v pruhovaném pyžamu

31. březen 2009

Ve filmech se hojně využívá tématiky nacismu, koncentračních táborů a dalších hrůz, které jsou spojené s druhou světovou válkou. Přeci jen je to natolik sugestivní látka, že se za ní dá klidně ukrýt trocha režijního neumětelství. Bohužel si na schovávanou hraje chvílemi i Mark Herman s příběhem osmiletého Bruna. UVNITŘ TRAILER!

S povýšením přichází různorodá směska emocí. V první řadě je to radost z docenění vaší dosavadní práce, následuje nadšení z lukrativnější pozice, která nabízí spoustu dalších možností do budoucna. A taktéž se může k optimismu začít tlačit strach z nových věcí. Leckdy totiž s novým místem přichází stěhování, které především ze strany rodiny nebývá přijímáno vždy s jednoznačným hlasem pro. Třeba malý Bruno nehaleká štěstím, že se jeho otec stal velitelem vyhlazovacího tábora pro Židy.

Osmiletý klučina sice ještě nechápe, co všechno se kolem něho v roce 1942 děje, ale štve ho, že se ze svého domova v Berlíně přemístil na venkov. Přeci tím přišel o všechny kamarády i o školu, což nedokáže vynahradit velká zahrada. Ke všemu jsou všude muži v uniformách, kteří celý objekt hlídají, a rodiče se začínají dohadovat kvůli tátovu zaměstnání. Bruno má chuť od všeho alespoň na chvíli utéct a také by hrozně rád prozkoumal území za domem. Vydá se tedy do zakázaných prostor, přičemž se dostane až k plotu neznámého tábora, kde potká vyhublého židovského chlapce Shmuela v legračním pyžamu. Brunovi přijde Shmuel hrozně zajímavý, a tak za ním chodí takřka každý den, přičemž mu občas přinese i něco k jídlu. Situace doma i za plotem se však nemilosrdně vyhrocuje.

Chlapec v pruhovaném pyžamu

Britský režisér Mark Herman vypráví fiktivní příběh, v němž perspektivou malého chlapce upozorňuje hned na několik zásadních tragédií spojených s holocaustem. Nezůstává jen u nejstrašlivějšího a ve filmech často zobrazovaného vyhlazování židovského obyvatelstva. Ambiciózně dává prostor i manželským rozporům, při nichž se Brunova matka pokouší vyřešit život se stále bezcitnějším manželem. Též zabředává do německé propagandy, která mezi širokou veřejností vytvářela povědomí, že se neděje nic špatného a likvidační tábory jsou vlastně jen pracovními místy, kde se každému skvěle daří. Díky takové spoustě sdělení se dá najít krutý podtext takřka v každé scéně Chlapce v pruhovaném pyžamu, přičemž je výhodou onen naivní pohled osmiletého klučiny. Herman se na spoustě míst ladně vyhnul lacinému citovému vydírání právě tím, že drsné pasáže komponuje takříkajíc lhostejně a nenápadně. Snímá je z pohledu někoho, kdo chování dospělých ještě dost dobře nerozumí.

Chlapec v pruhovaném pyžamu

Tato odtažitost od konfliktních situací bohužel nefunguje pokaždé. Dá se pochopit, že Bruna některé věci zcela míjí, a tak jim není dán v příběhu větší prostor, ale když matně působí i scény s vlastní matkou nebo novým kamarádem Shmuelem, struktura dětského pohledu ztrácí na důvěryhodnosti. I osmiletý kluk přeci prožívá situace, v nichž účinkují jeho blízcí, takže by výraznější dramatická výpomoc nebyla od věci. Marku Hermanovi v tomto ohledu prakticky chybí nějaký osobitější styl nebo alespoň pořádný režijní nápad.

Chlapec v pruhovaném pyžamu

V pár místech selhávají taktéž herecké výkony. Chlapec v pruhovaném pyžamu sází pouze na méně známé (David Thewlis, Vera Farmiga) a neznámé (dětští představitelé) tváře, což se bohužel příliš nevyplácí. Každá role je v tomto snímku extrémně těžká, o to více, když se důraz klade více na postavy než na filmové prostředky. Lepší vedení by zasloužili hlavně dva ústřední chlapci. Ze Shmuela není cítit ona bolest, kterou musí zažívat v koncentračním táboře. V Jacku Scanlonovi jsem viděl spíše spokojeného namaskovaného chlapce než regulérní oběť. Podobně je na tom i Asa Butterfield, jehož chování působilo zase až příliš naivně.

Chlapec v pruhovaném pyžamu

I přes tato negativa si Chlapec v pruhovaném pyžamu zaslouží pozornost. Samotný nápad se sledováním holocaustu skrz syna německého velitele působí nápaditě a originálně. Scenáristicky v sobě má velmi silný potenciál, jenže místy selhává zpracování, kvůli čemuž se dá předpokládat, že se Hermanův snímek nepostaví ke klasikám jako Život je krásný nebo Schindlerův seznam. Ale žádný strach. Závěr se i v tomto kousku povedl na výbornou. Svojí intenzitou slibuje, že s rozjuchanou náladou z kina jen tak neodejdete.

Související odkazy: oficiální stránky filmu, ČSFD (flash trailer), Falcon

Chlapec v pruhovaném pyžamu

Chlapec v pruhovaném pyžamu (The Boy in the Striped Pyjamas) drama, Velká Británie / USA, 2008, 94 min

Režie: Mark Herman, scénář: John Boyne (knižní předloha), Mark Herman, kamera: Benoît Delhomme, střih: Michael Ellis, produkce: David Heyman, hudba: James Horner

Hrají: Asa Butterfield (Bruno), Vera Farmiga (matka), David Thewlis (otec), Jack Scanlon (Shmuel), Rupert Friend (Kotler), David Hayman (Pavel), Sheila Hancock (babička), Richard Johnson (dědeček), Cara Horgan (Marie), Amber Beattie (Gretel), Henry Kingsmill (Karl), Zac Mattoon O'Brien (Leon)

autor: Martin Čuřík
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.