Česká kina hlásí Výjimečný stav. Jan Hřebejk přichází s bláznivou komedií

16. říjen 2024

Blízkovýchodní rozhlasový reportér Karel Beran přijede kvůli domnělé nevěře své ženy tajně domů. Vzápětí ale v zemi, odkud reportuje, vypukne revoluce. Novinář se tak nemůže vrátit, a roztáčí se série bláznivých a absurdních situací. To je výchozí situace snímku Výjimečný stav. V hlavních rolích: dezinformace, podvody a žurnalistické svědomí. A tohle všechno zabaleno v čisté komedii. Právě veselohru chtěl režisér Jan Hřebejk natočit.

Jsem přesvědčen, že jsme se k ní přiblížili. V posledních letech jsem v Česku točil převážně vážnější věci, po sedmi letech jdeme do kin s komedií,“ usmívá se. Na scénáři spolupracoval s Milanem Tesařem, jehož divadelní hra se stala inspirací k filmu. „Museli jsme samozřejmě provést některé úpravy. Náš Výjimečný stav není divadlo, a to ani zfilmované, je to film. Přidali jsme tedy některé postavy a děj prodloužili. Chtěli jsme se na daný problém podívat z více úhlů. Třeba na zmíněné dezinformace nebo záměrné kalení vody. Příklad: u rozhovoru v rádiu jsme nechtěli, aby to, co z éteru zní, byl prvoplánový nesmysl. Základ situací je ve filmu reálnější, než byl v původním textu,“ vysvětluje Hřebejk.

Vytvořit uvěřitelný podvod je složité. Aspoň ve filmu

Hlavní roli ve snímku ztvárnil Ondřej Vetchý. Sedla mu skvěle. „Milan Tesař úplně nejdřív napsal scénář, teprve pak ji přepsal do divadelního kusu, a tuhle roli vytvořil Ondřejovi na tělo. Pro Vetchého je to hodně velká sebeironie: v tenké linii parodie tu pracuje se svým veřejným obrazem. Berana nemohl nikdo zahrát líp, než on,“ myslí si režisér. Velkou péči pak věnoval zvukové stránce snímku. Podvádějící reportér je při vymýšlení zvukového doprovodu svých pseudoreportáží velmi vynalézavý, používá nejrůznější kuchyňské nádobí, mixer, vodu v lavoru i rolety. „Zvukovým architektem našeho snímku je Dušan Neuwerth z kapel Tata Bojs, Kafka Band a Umakart. Pro film zkomponoval hudbu, další spoluvybíral, a taky vymýšlel ony klamné reportáže. Ty pak skládal dohromady s Viktorem Ekrtem a Markem Hartem ze studia Soundsquare. Něco jsme měli vytvořené dopředu, něco jsme zase naopak dotvářeli s herci, do jejichž akcí se zvukaři strefovali. Každá taková scéna musí gradovat, a to byl asi největší oříšek,“ vrací se Jan Hřebejk k postprodukci Výjimečného stavu.

Média tajemná i hodnotná

Jeho komedie je postavená na rozporu toho, co je slyšet, a co se děje. Konkrétně jde o rádio. „Svět médií má svá tajemství, je to přitažlivé, a pro diváky zajímavé téma. V současné době rychlého šíření informací i mystifikací po sociálních sítích bojují média o věrohodnost. Ohromně tak roste odpovědnost a hodnota veřejnoprávních sdělovacích prostředků,“ je přesvědčen režisér Výjimečného stavu Jan Hřebejk. Humor jeho nového opusu je tak chvílemi i dost mrazivý.

Spustit audio

Související