Berlínský festival mediálního umění nabízí Steva Jobse v očistci, fake-news i syrská bojiště

2. únor 2018

Od 31. ledna do 4. února probíhá v Berlíně 31. ročník festivalu transmediale. Festival se už od svého vzniku zaměřuje na takzvaná mediální umění, jako jsou například videoinstalace, digitální performance a internetové umění. Součástí programu jsou přednášky, workshopy a panelové diskuze.

Festival má každý rok jiné téma, tím letošním je pojem "nominální hodnota". Věnovat se mu bude hned několik konferencí, kde se účastníci budou probírat nové způsoby, jak se bránit digitálnímu populismu či fake news. Ukazuje se totiž, že postdigitální kultura dnes vytváří prostor, který, spíš než aby nabízel osvobozující alternativy, podporuje nenávist, rasismus nebo nepodložené konspirační teorie. A právě na uvedené problémy se festival pokouší hledat odpovědi.

Území, kde se společně dopouštíme zločinu

Hlavní součástí programu je také výstava s názvem  Territories of Complicity, kterou připravila německá kurátorka Inga Seidler. Název výstavy můžeme volně přeložit jako území spoluviny, anebo jako území, kde se společně dopouštíme zločinu. Co tím je míněno, se můžeme dočíst v kurátorském textu: jedná se o experimentální prostor, který se podobá logistickému hubu nebo vysoce zabezpečenému skladu, což jsou místa umožňující volný obchod nepodléhající státní regulaci.

transmediale 2018 Luca Girardini Territories of Complicity

Podle Ingy Seidler je důležité, že i když dnes stále existují hranice mezi národními státy, tak světem neustále cirkulují data, zboží, peníze a lidé. Volný pohyb je ale často umožněn pouze nadnárodním korporacím, obchodním řetězcům a aktérům z finančního sektoru. Výstava zkoumá, jakým způsobem mobilita vytváří ekonomickou hodnotu a do jaké míry je volný pohyb spojený s naší představou o tom, kdo a co je hodnotné.

Krajina očima obviněného z terorismu

V sekci film a video představí svůj nový projekt francouzský vizuální umělec a filmař Eric Baudelaire. Umělecký dokument s názvem "Also Known As Jihadi" sleduje cestu mladého muže z Francie na bojiště v Sýrii a zpět. Po návratu do Francie je muž uvězněn za údajnou spolupráci s Islámským státem. Film vychází ze skutečné události, děj je rekonstrukcí soudních spisů a policejních dokumentů. Baudelaire soustavně rozvíjí teorii japonského režiséra Masaa Adachiho zvanou Fukei-ron. Tato teorie vyzdvihuje vliv okolní krajiny na formování charakteru jedince. Divák tak v Baudelairově dokumentu sleduje pouze to, co mladík během cesty viděl – což byla zvolna se měnící krajina.

Steve Jobs jako zombie

Club Transmediale, známý pod zkratkou CTM, který vznikl jako doprovodný hudební program samotného festivalu, probíhá od 26. ledna do 4. února. Asi nejvíce se obě události prolínají v postavě hudebníka Jamese Ferrara, který připravil audiovizuální představení s názvem Plague. Ferraro je výrazným zástupcem současné elektronické hudby a bývá označován za průkopníka stylu vaporwave. Jeho fanoušci měli už dvakrát možnost vidět ho také v Praze, naposledy v roce 2013 v rámci festivalu Stimul.

Pro letošní vystoupení v Berlíně vytvořil projekt ve spolupráci s americkým vizuálním umělcem Natem Boycem a experimentálním vokálním souborem PHØNIX16. Tématem představení je umělá inteligence. Hlavní postavou je Steve Jobs, který jako zombie prochází světem, který sám pomáhal stvořit. Performance bude k vidění hned dvakrát, a to tento pátek a sobotu v prostorách Haus der Kulturen der Welt.

Celý záznam pořadu, jehož hlavním tématem byl masopust v Roztokách a do nějž hudbu vybíral Josef Sedloň si můžete poslechnout zde:

autor: Martina Holá
Spustit audio

Související