Berlinale 2013: Pozice vítězů
Na berlínském mezinárodním filmovém festivalu se se svými filmy objevili např. Wong Kar-wai (ten zároveň jako předseda poroty), Matt Damon s Gusem Van Santem, Juliette Binoche a Brunem Dumontem, Richard Linklater s Julie Delpyovou a Ethanem Hawkem a další. Hlavní cenu, Zlatého medvěda, získal rumunský filmař Calin Peter Netzer.
Rumunský vítěz Zlatého medvěda
Vítězný rumunský film Pozice dítěte přibližuje život bohaté a privilegované rumunské rodiny v momentě, kdy dospělý syn Barbu (Bogdan Dumitrache) srazí svým autem dítě a ujede. Citově chladná rodina, kde otěže drží matka (výtečná Luminita Gheorghiu) se ocitá ve vyhroceném bodě, který nám dává nahlédnout jak do vzájemných vztahů a vazeb, od kterých se nemůže nikdo z nich oprostit, tak do fungování rumunské společnosti. Film je dílem rumunského režiséra Calina Petera Netzera, který je spojený také s německým kulturním prostředím. (Jeho rodina z Rumunska emigrovala právě do Německa.) Film natočil podle scénáře Razvana Radulesca, který společně s jinými autory napsal scénáře filmů smrt pana Lazaresca a Zboží a peníze. Také řada herců ve filmu včetně hlavní představitelky Luminiti Gheorghiu se objevila v klíčových filmech tzv. rumunské nové nové vlny. Film vyniká skvělým vedením herců, které je pro rumunské filmy příznačné, ale zároveň odlišným stylem. Netzer záměrně odmítá dlouhé statické záběry, které rumunský film proslavily, ve prospěch ruční kamery, která neustále dynamicky těká. Film ukazuje, že kvality současného rumunského filmu nestojí na šabloně snímání, ale na scénáři pevně ukotveném v realitě a perfektním vedení herců. Zlatý medvěd připadl Pozici dítěte zaslouženě a se stejně dobrým důvodem putovaly ceny i Epizodě ze života sběrače železa (r. Denis Tanovič, Velká cena poroty + cena pro nejlepšího herce) nebo např. poetické komedii o maskulinitě Prince Avalanche (r. David Gordon Green, cena za režii).
Silné ženy s břemenem minulosti
Hlavní slovo měly v berlínské soutěži herečky. Luminita Gheorghiu v Pozici dítěte byla jen jednou z vícera. Za kandidáta na Zlatého medvěda byl dlouho považován film Gloria (r. Sebastian Lelio), ve kterém takřka ani na vteřinu nezmizí z obrazu herečka Paulina García, hrající osmapadesátiletou rozvedenou a stále vitální ženu, která si najde nového partnera (Sergio Hernández). Ten je ale příliš slabý na to, aby se odpoutal od své osobní minulosti. Film byl nakonec odměně právě cenou pro nejlepší herečku. Konkurence v ženské herecké kategorii byla velká, protože v hlavních rolích soutěžních filmů se dále objevila mj. Juliette Binoche jako Camille Claudel, sestra spisovatele Paula Claudela, umístěná do ústavu pro duševně choré, Layla Fourie, titulní hrdinka jihoafrického (ovšem nepříliš podařeného) thrilleru, nebo Nina Hoss v německém westernu Zlato.
Konec dvou velkých trilogií
Richard Linklater na Berlinale uvedl (mimo soutěž) závěr své trilogie Před úsvitem – Před soumrakem – Před půlnocí a takřka bezešvě navázal na poetiku vztahových dramat v předcházejících filmech. Spoluautory filmu jsou opět herci Julie Delpyová a Ethan Hawke, jejichž dlouhé milenecké dialogy proslavily předcházející snímky. Tentokrát je ale vidíme už coby rodiče během řecké dovolené, ve filmu, který se opět podobá svým hrdinům. Snaží se chovat racionálně, ale zároveň nemůže nepodléhat svodům ideální romantikou naplněného vztahu.Naopak roli pozorovatele našich všednodenních beznadějí si přisoudil Ulrich Seidl v trilogii Ráj, kterou také zakončil v Berlíně filmem Ráj: Naděje o obézní dívce, která je spolu s dalšími dětmi na diet campu, tj. hubnoucím táboře. Trilogie tímto filmem negraduje, je spíš jejím důstojným zakončením velkého, koncepčně dotaženého projektu, v tomto případě s několika mimořádnými, fascinujícími obrazovými momenty uvnitř dějově lakonického celku. Trilogie Ráj je fascinující především jako celek.
Nejposlouchanější
-
Václav Kahuda: Proudy. Ponořte se do spodních vod života a jeho literatury v Četbě s hvězdičkou
-
Karel Čapek: Věc Makropulos. Mistrovské drama o touze po nesmrtelnosti ve skvělém obsazení
-
Patricia Highsmithová: Tom Ripley. Nenávidí zločin, pokud ho k němu jeho ctižádost nedonutí
-
Emma Kausc: Narušení děje. Může vyprávění uzdravit duši po ztrátě blízkých?
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor

Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.